details
Original Title |
Zweck und Wirkung der Leistungsbeurteilung. Wie man Risiken und Fehlentwicklungen vermeiden kann |
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Parallel title | Purpose and effect of performance evaluations. How to avoid risks and wrong developments |
Author |
Reisse, Wilfried ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 96 (2004) 2, S. 184-200 ![]() |
Document | full text (7.545 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Kompetenz; Methode; Bildungsplanung; Förderung; Schüler; Leistungsbeurteilung; Zertifikat; Leistungsmessung; Qualitätssicherung; Wirkungsforschung; Ziel; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2004 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In "Nach-PISA-Deutschland" werden viele neue, z.T. modifizierte Verfahren der Leistungsbeurteilung gefordert oder bereits durchgeführt. Dabei kommt "der Definition von Beurteilungszwecken eine wichtige Steuerungsfunktion" zu. Der Autor unterscheidet vier "Zweckkategorien": 1. Leistungsbeurteilung zur "Förderung von Lehr-/Lernvorgängen", 2. als "Grundlage für Kompetenzzertifikate", 3. als Hilfe bei Laufbahnentscheidungen oder 4. als Grundlage für "Qualitätssicherung und Bildungsplanung". (DIPF/Orig./Un). |
Abstract (English): | In "post-PISA Germany", many new or modified procedures of performance evaluations are either demanded or already carried out. However, the respective purposes are in need of clarification. In addition, one will have to accept that such evaluations do not only serve to support individual learning processes. They also imply new tasks arise for school administration and teaching staff. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2004 |
Statistics | ![]() |
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Date of publication | 30.10.2023 |
Citation | Reisse, Wilfried: Zweck und Wirkung der Leistungsbeurteilung. Wie man Risiken und Fehlentwicklungen vermeiden kann - In: Die Deutsche Schule 96 (2004) 2, S. 184-200 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-274114 - DOI: 10.25656/01:27411 |