details
Original Title |
Was macht Fortbildungen für Lehrkräfte erfolgreich? Befunde der Forschung und mögliche Konsequenzen für die Praxis |
---|---|
Parallel title | What makes in-service teacher training programs successful? Research findings and possible consequences for practice |
Author |
Lipowsky, Frank ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 96 (2004) 4, S. 462-479 ![]() |
Document | full text (4.412 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Einstellung <Psy>; Verhalten; Lehrer; Lehrerfortbildung; Schüler; Schülerleistung; Unterrichtsgestaltung; Konzeption; Leistung; Praxisbezug; Qualität; Forschungsstand; Unterrichtsbeobachtung |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Extra information | Research data, study details and survey instruments |
Language | German |
Year of creation | 2004 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Erfolg von Lehrerfortbildungen lässt sich an Kriterien unterschiedlicher Reichweite festmachen. In der Forschung wird nach den Meinungen der Lehrkräfte, nach der Entwicklung des professionellen Lehrerwissens, nach der Veränderung des beobachtbaren Lehrerhandelns und nach Auswirkungen auf Schülerleistungen gefragt. Der Beitrag fasst den Forschungsstand zusammen und gibt Empfehlungen für die Konzeption von Lehrerfortbildungen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The success of in-service teacher training programs can be measured in criteria with different range. The study differentiates between the opinions of teachers, the development of teachers' professional knowledge, the changes in professional acting of teachers, and the impact on student achievement. The article summarizes the state of research and gives recommendations for the conception of in-service teacher training programs. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2004 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 02.11.2023 |
Citation | Lipowsky, Frank: Was macht Fortbildungen für Lehrkräfte erfolgreich? Befunde der Forschung und mögliche Konsequenzen für die Praxis - In: Die Deutsche Schule 96 (2004) 4, S. 462-479 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-274329 - DOI: 10.25656/01:27432 |