search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Wie viel Theorie braucht der Ethik-Unterricht? Plädoyer für eine reflexive Werteerziehung
Parallel titleHow much theory is required in teaching ethics? A plea for a reflexive teaching of values
Author
SourceDie Deutsche Schule 95 (2003) 4, S. 420-428 ZDB
Document  (12.035 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In Auseinandersetzung mit Beiträgen von G. Nunner-Winkler und R. Spaemann wird eine Position erarbeitet, die sowohl daran festhält, dass der Ethikunterricht mit der Aufgabe eines Reparaturbetriebs moralischer Missstände der Gesellschaft überfordert ist, als auch sieht, dass Schule wertevermittelnd wirkt. Unterrichtlich kann dies nur durch eine reflexive (theoriegestützte) Aufklärung ethischer Problemzusammenhänge gelingen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Discussing the contributions of G. Nunner-Winkler and R. Spaemann a position is claimed maintaining that ethics instruction cannot be used to fix moral shortcomings and deficits in society while also being aware of the function of school as a mediator of values. In the context of classroom instruction, this purpose can only be served through reflexive (theory-supported) analyses of ethical problems. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication08.11.2023
CitationSchluß, J. Henning: Wie viel Theorie braucht der Ethik-Unterricht? Plädoyer für eine reflexive Werteerziehung - In: Die Deutsche Schule 95 (2003) 4, S. 420-428 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-274758 - DOI: 10.25656/01:27475
export files

share content at social platforms