details
Original Title |
Lehrer lernen Freiarbeit. Beschreibung und Analyse eines Lehrerfortbildungskonzepts |
---|---|
Parallel title | Teachers learn "free work". Description and analysis of a teacher continuation training concept |
Author | Traub, Silke |
Source | Die Deutsche Schule 94 (2002) 1, S. 50-60 |
Document | full text (31.043 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Handlungstheorie; Realschule; Lehrer; Lehrerfortbildung; Freie Arbeit; Team-Kleingruppen-Modell; Unterrichtsmethode; Praxisbezug; Umsetzung; Unterrichtsbeobachtung; Umfrage; Evaluation; Tübingen |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2002 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Traditionelle Formen der Lehrerfortbildung führen häufig nur in geringem Maße zu einer tatsächlichen Veränderung von Schule und Unterricht. Als Alternative wurde ein Konzept der Fortbildung entwickelt und erprobt, das auf der psychologischen Handlungstheorie beruht. Es besteht aus Präsenz-Phasen und einer "Kooperativen Praxisbewältigung in Gruppen" (KOPING-Phasen). Die Ergebnisse sind ermutigend. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Traditional teacher training courses often don't realize their goals of changing schools and instruction. As an alternative, a concept of continuation training has been developed based on psychological action theory. It consists of two phases: presence and the "cooperative coping with praxis in groups" (KOPING). The results are encouraging. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2002 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 09.11.2023 |
Citation | Traub, Silke: Lehrer lernen Freiarbeit. Beschreibung und Analyse eines Lehrerfortbildungskonzepts - In: Die Deutsche Schule 94 (2002) 1, S. 50-60 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-274980 - DOI: 10.25656/01:27498 |