details
Original Title |
Das Bildungskonzept von PISA als Teil einer globalen gesellschaftlichen Neuorientierung |
---|---|
Parallel title | The educational concept of PISA as a part of a global reorientation |
Author |
Messner, Rudolf ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 94 (2002) 3, S. 290-294 ![]() |
Document | full text (896 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungsbegriff; Kompetenz; Wissensgesellschaft; Schüler; Schülerleistung; Lernziel; Transformation; Globalisierung; Schlüsselqualifikation; Internationaler Vergleich; Konzeption; Leistung; Leistungsmessung; PISA <Programme for International Student Assessment> |
sub-discipline | Intercultural and International Comparative Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2002 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Mit dem Literacy-Konzept der PISA-Studie wird ein Akzent betont, der bisher in deutschen Schulen und Bildungszielen keine ausreichende Rolle spielt. Es gibt Anstöße zur Weiterentwicklung. Zu klären ist allerdings, ob sich aus der Orientierung an der Messbarkeit neue Einseitigkeiten ergeben können und ob diese gewollt sind. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | With the literacy concept, a stress is laid on an aspect that has been so far neglected in discussions of German schools and educational aims. It stimulates further developments. It needs to be clarified, however, whether a new orientation on measurement implies a new one-sidedness and whether or not this is intended. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2002 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 13.11.2023 |
Citation | Messner, Rudolf: Das Bildungskonzept von PISA als Teil einer globalen gesellschaftlichen Neuorientierung - In: Die Deutsche Schule 94 (2002) 3, S. 290-294 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-275179 - DOI: 10.25656/01:27517 |