details
Original Title |
Körper-Rhythmen. Zur Bedeutung chronobiologischer Forschungen für die Schule |
---|---|
Parallel title | Body-rhythms. On the implications of chronobiological research for schools |
Author |
Rittelmeyer, Christian ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 93 (2001) 1, S. 30-45 ![]() |
Document | full text (26.591 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Erziehung; Waldorfpädagogik; Forschung; Kind; Schule; Schüler; Schülerleistung; Lernen; Unterrichtsorganisation; Natur; Rhythmus; Bewegung <Motorische>; Physiologie; Zeit; Alter; Leistung; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2001 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Zweifellos weist die Schule viele Merkmale auf, die der rhythmischen Natur des Menschen nicht gerade entsprechen: Neuere Forschungen machen wieder einmal und nachdrücklich deutlich, dass der Bewegungsmangel und die übliche Zeitstruktur den biologischen Bedürfnissen der Lernenden und Lehrenden nicht gerecht werden. Aus diesen Erkenntnissen sind keine einfachen Folgerungen abzuleiten, aber es dürfte ein erster Schritt sein, sich diese Problematik wieder einmal bewusst zu machen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Undoubtedly schools show many traits that don't accord with the rhythmical nature of humans: New research results strongly confirm that the lack of physical exercise and the rigid time-structure do not do justice ro the needs of teachers and students. These findings are not directly translatable to concrete solutions, however, they are a first step in becoming (again) aware of the problematics. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2001 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 15.11.2023 |
Citation | Rittelmeyer, Christian: Körper-Rhythmen. Zur Bedeutung chronobiologischer Forschungen für die Schule - In: Die Deutsche Schule 93 (2001) 1, S. 30-45 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-275397 - DOI: 10.25656/01:27539 |