details
Original Title |
Professionalisierung durch schulpraktische Studien? Leitbilder von Lehrenden an der Universität |
---|---|
Parallel title | Professionalization through "schulpraktische Studien". On the models of university teachers |
Authors |
Faust-Siehl, Gabriele ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 93 (2001) 1, S. 105-115 ![]() |
Document | full text (23.369 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Pädagogik; Pädagogische Forschung; Handlungstheorie; Kommunikation; Leitbild; Lehrerausbildung; Schulpraktikum; Professionalisierung; Studium; Universität; Hochschulpolitik; Empirische Untersuchung; Deutschland; Frankfurt am Main |
sub-discipline | Empirical Educational Research Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2001 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Nach welchen Konzepten gestalten die Lehrenden an der Hochschule ihre Lehre? Steht die Wissenschaft ohne Berufsbezug im Vordergrund? Oder soll das Studium bereits praktische Handlungskompetenz vermitteln? Eine qualitativ-empirische Studie an der Universität Frankfurt hat vier Leitbilder der akademischen Lehre ermittelt. Dem entsprechen unterschiedliche Vorstellungen von der Funktion der schulpraktischen Studien. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | According to which concepts do those teaching at universities model their courses? Is science placed center-stage without reference to professional fields? Or is university education meant to impart practical knowledge? An empirical study at the University of Frankfurt has identified four types of models for academic teaching. This corresponds with different views of the function of "schulpraktische Studien". (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2001 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 16.11.2023 |
Citation | Faust-Siehl, Gabriele; Heil, Stefan: Professionalisierung durch schulpraktische Studien? Leitbilder von Lehrenden an der Universität - In: Die Deutsche Schule 93 (2001) 1, S. 105-115 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-275453 - DOI: 10.25656/01:27545 |