details
Original Title |
Arbeits- und Sozialverhalten in der Schule. Möglichkeiten und Grenzen ihrer Beurteilung durch "Kopfnoten" |
---|---|
Parallel title | Social skills and work ethics at schools. Chances and limitations of evalutation through "head grades" |
Authors |
Arnold, Karl-Heinz ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 93 (2001) 2, S. 199-209 ![]() |
Document | full text (13.905 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Einstellung <Psy>; Problemlösen; Selbstständigkeit; Soziale Beziehung; Interaktion; Kopfnote; Schülerbeurteilung; Zeugnis; Soziales Lernen; Soziales Verhalten; Gruppenarbeit; Ethische Erziehung; Sozialerziehung; Reform; Brandenburg; Deutschland; Deutschland-BRD; Deutschland-DDR |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2001 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Etliche Bundesländer haben ihre Zeugnisverordnungen um Beurteilungen des Arbeits- und Sozialverhaltens ergänzt bzw. die Erteilung von Kopfnoten wieder eingeführt. Wie kann das unterrichtliche Lernverhalten, die Orientierung an schulischen Regeln und die Interaktion der Schüler unter pädagogischen und diagnostischen Gesichtspunkten sinnvoll realisiert werden und welche Grenzen sind hier zu beachten? Wäre ein Weniger nicht auch hier doch mehr? (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Several "Bundesländer" have supplemented their final reports by grades relating to the social skills and work ethics or have reintroduced so-called "head grades". How can learning behavior, adherence to rules and interaction of students be realised in a pedagocially and diagnostically meaningful way and what are the limits? Wouldn't less be more here? (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2001 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 17.11.2023 |
Citation | Arnold, Karl-Heinz; Vollstädt, Witlof: Arbeits- und Sozialverhalten in der Schule. Möglichkeiten und Grenzen ihrer Beurteilung durch "Kopfnoten" - In: Die Deutsche Schule 93 (2001) 2, S. 199-209 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-275518 - DOI: 10.25656/01:27551 |