details
| Original Title |
Lernkultur in Japan. Pädagogische Arrangements und ihre Kontexte |
|---|---|
| Parallel title | Learning culture in Japan. Educational arrangements and their contexts |
| Author |
Schubert, Volker |
| Source | Die Deutsche Schule 93 (2001) 2, S. 228-241 |
| Document | full text (10.013 KB) |
| License of the document | In copyright |
| Keywords (German) | Pädagogik; TIMSS <Third International Mathematics and Science Study>; Soziale Beziehung; Schulreform; Eltern; Schule; Schulleben; Privatschule; Lehrerkollegium; Schüler-Lehrer-Beziehung; Lernprozess; Lernkultur; Gruppenarbeit; Nachhilfeunterricht; Unterricht; Mathematikunterricht; Gruppe <Soz>; Japan |
| sub-discipline | Intercultural and International Comparative Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
| Document type | Article (journal) |
| ISSN | 0012-0731; 00120731 |
| Language | German |
| Year of creation | 2001 |
| review status | Peer-Reviewed |
| Abstract (German): | Die Leistungen japanischer Schülerinnen und Schüler werden meist mit dem Unterricht in Verbindung gebracht. Eine genauere Untersuchung zeigt jedoch die Bedeutung weiterer Gesichtspunkte: vor allem des gemeinsamen Lernens in Kleingruppen, der angeleiteten Selbstorganisation des Schullebens und der Gestaltung der Schüler- Lehrer-Beziehungen. Insofern können die TIMS-Studien auch dazu anregen, neu über die innere Schulreform nachzudenken. (DIPF/Orig.) |
| Abstract (English): | The performance of Japanese students has been mainly attributed to methods of instruction. A more detailed investigation however points to the significance of additional aspects: in particular the communal learning in small groups, the instructed self-organisation of school life, and the shaping of student-teacher-relations. In this respect the TIMS-studies can stimulate to reconsider inner school reforms. (DIPF/Orig.) |
| other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2001 |
| Statistics | |
| Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
| Date of publication | 17.11.2023 |
| Citation | Schubert, Volker: Lernkultur in Japan. Pädagogische Arrangements und ihre Kontexte - In: Die Deutsche Schule 93 (2001) 2, S. 228-241 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-275541 - DOI: 10.25656/01:27554 |