search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Konzeption und Aussagekraft der TIMSS-Leistungstests. Zur Diskussion um TIMSS-Aufgaben aus der Mittelstufenphysik [Teil 1]
Parallel titleConcept and meaning of the TIMMS assessment. On the debate about TIMSS of eighth to tenth grade physics exercises
Authors
SourceDie Deutsche Schule 92 (2000) 1, S. 102-115 ZDB
Document  (1.280 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In Heft 2/99 dieser Zeitschrift hatte Volker Hagemeister an den Testaufgaben der TIMSS-Studie heftige Kritik geübt. Viele grundsätzliche und eine Reihe konkreter Probleme wurden benannt. - Diese Kritik wird ebenso grundsätzlich und detailliert zurückgewiesen. In diesem Heft werden (im ersten Teil des Beitrags) die testtheoretischen und einige fachdidaktische Ansätze der TIMSS-Studie genauer erläutert und an Beispielen nachvolziehbar gemacht; in Heft 2/00 werden Mißverständnisse analysiert, die nach Meinung der Verantwortlichen der Kritik zugrunde liegen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Volker Hagemeister heavily criticized the test exercises of the TIMSS study in No.2/99. Many basic and a number of concrete problems have been named. - This criticism has been refuted on equally fundamental and detailed terms. In the current number (in the first part of the contribution) the theoretical and some of the specific didactical proposals of TIMSS are explained and made plausible by examples. In No. 2/00 misunderstandings will be analyzed, which according to those responsible are the reason for criticism. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication23.11.2023
CitationBaumert, Jürgen; Klieme, Eckhard; Lehrke, Manfred; Savelsbergh, Elwin: Konzeption und Aussagekraft der TIMSS-Leistungstests. Zur Diskussion um TIMSS-Aufgaben aus der Mittelstufenphysik [Teil 1] - In: Die Deutsche Schule 92 (2000) 1, S. 102-115 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-275999 - DOI: 10.25656/01:27599
export files

share content at social platforms