details
Original Title |
Leistungsvergleiche und Schulqualität. Neoliberale Bildungsstrategie oder berechtigtes Interesse? |
---|---|
Parallel title | Comparisons in school achievement and quality of schools. Neoliberal education strategy or legitimate interest? |
Author |
Johannsen, Hans-Werner ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 92 (2000) 2, S. 152-157 ![]() |
Document | full text (937 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Chancengleichheit; Schule; Leistungsbeurteilung; Schulleistung; Steuerung; Qualitätssicherung; Evaluation; Qualitative Forschung; Vergleich; Test; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2000 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Schulleistungsvergleiche sind in Mode gekommen. Sie fügen sich ein in staatliche Strategien zur Modernisierung des Wohlfahrtsstaates. Sie sind aber nur ein sehr bedingt taugliches Instrument zur Evaluation pädagogischer Schulentwicklungsprozesse. Ihr Erkenntnisgewinn zur Bestimmung der Qualität von Schulen oder gar Schulsystemen bleibt umstritten. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The comparison of school achievement has become fashionable. They are part of strategies to modernize the welfare-state by drawing public attention to achievement and efficiency. They are only a moderately valuable instrument for evaluating pedagogical processes of school development. Their contribution in increasing our insight into the determination of quality of single school or even school systems remains controversial. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2000 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 23.11.2023 |
Citation | Johannsen, Hans-Werner: Leistungsvergleiche und Schulqualität. Neoliberale Bildungsstrategie oder berechtigtes Interesse? - In: Die Deutsche Schule 92 (2000) 2, S. 152-157 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-276031 - DOI: 10.25656/01:27603 |