details
Original Title |
Mehr Employability oder mehr Freiheit? Berufliches Lernen aus der Perspektive des Capability Ansatzes |
---|---|
Parallel title | More employability or more freedom? A capability approach to VET |
Author |
Forcher-Mayr, Matthias ![]() |
Source | Transfer Forschung - Schule 7 (2021) 7, S. 39-53 ![]() |
Document | full text (12.052 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Berufsbildung; Soziale Gerechtigkeit; Nachhaltige Entwicklung; Berufspädagogik; Fähigkeit; Selbstverwirklichung; Lernen; Arbeitsmarkt; Beschäftigungsfähigkeit; Südafrika <Staat> |
sub-discipline | Intercultural and International Comparative Educational Research Vocational Education and Training |
Document type | Article (journal) |
ISBN | 978-3-7815-5930-1; 9783781559301 |
ISSN | 2365-3302; 23653302 |
Language | German |
Year of creation | 2021 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | In der internationalen Berufsbildung dominiert eine Humankapital-Perspektive. Der Beitrag diskutiert den Capability-Ansatz (CA) als alternative Leitperspektive und Analyserahmen für soziale Gerechtigkeit im Kontext beruflichen Lernens. Anstelle der Fokussierung auf arbeitsmarktrelevante Kompetenzen stellt der CA die Erhöhung von Verwirklichungschancen ins Zentrum der Betrachtung. Der Beitrag betrachtet den CA als Erweiterung des Humankapital-Ansatzes und diskutiert dessen Umsetzung am Beispiel eines Berufsbildungszentrums im Kontext der südafrikanische Berufsbildungsreform. Er zeigt auf, dass die Anwendung des CA über Länder des Südens hinausreicht und von globaler Bedeutung ist. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | A human capital approach to ‘development’ is dominant in TVET. This paper discusses the capability approach (CA) as an analytical framework for social justice and alternative approach to TVET. The CA reaches beyond a perspective of providing competences in view of the labour market and focuses on human capabilities. The practical implementation of the CA is discussed using the example of a skills centre in the context of the South African TVET reform. It is highlighted that the CA is of global relevance in TVET. (DIPF/Orig.) |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 09.11.2023 |
Citation | Forcher-Mayr, Matthias: Mehr Employability oder mehr Freiheit? Berufliches Lernen aus der Perspektive des Capability Ansatzes - In: Transfer Forschung - Schule 7 (2021) 7, S. 39-53 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-280049 - DOI: 10.25656/01:28004 |