search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Die Kluft zwischen Gymnasien und nicht gymnasialen Schulformen. Warum wir eine neue Schulstrukturdebatte brauchen
Parallel titleThe gap between grammar schools and other secondary schools. Why we need a new debate on school structure
Author
SourceDie Deutsche Schule 115 (2023) 4, S. 333-344 ZDB
Document  (773 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Das deutsche Schulsystem steht vor großen strukturellen Herausforderungen, die sich in den kommenden Jahren absehbar noch verschärfen werden. Hierzu gehören die von der UN-Behindertenrechtskonvention geforderte Inklusion von Kindern mit sonderpädagogischem Förderbedarf, die Integration einer hohen Zahl zugewanderter Kinder (mit und ohne Fluchthintergrund) sowie ein stark ausgeprägter Lehrkräftemangel. Aufgrund der strukturellen Verfasstheit des Schulsystems treffen diese Herausforderungen jedoch Grundschulen und nicht gymnasiale Sekundarschulen weit stärker als die ohnehin schon unter günstigeren Bedingungen arbeitenden Gymnasien. Daher erscheint eine neue Schulstrukturdebatte unumgänglich. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The German school system is facing major structural challenges that are likely to intensify in the coming years. These include the inclusion of children with special educational needs as required by the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities, the integration of a large number of immigrant children (with and without a refugee background), and a severe shortage of teachers. However, due to the structural makeup of the school system, these challenges affect elementary schools and non-gymnasium (nongrammar) secondary school types far more than gymnasia (grammar schools), which already operate under more favorable conditions. Therefore, a new school structure debate seems inevitable. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication11.01.2024
CitationHelbig, Marcel: Die Kluft zwischen Gymnasien und nicht gymnasialen Schulformen. Warum wir eine neue Schulstrukturdebatte brauchen - In: Die Deutsche Schule 115 (2023) 4, S. 333-344 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-284144 - DOI: 10.25656/01:28414; 10.31244/dds.2023.04.04
export files

share content at social platforms