details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-284144
DOI: 10.25656/01:28414; 10.31244/dds.2023.04.04
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-284144
DOI: 10.25656/01:28414; 10.31244/dds.2023.04.04
Original Title |
Die Kluft zwischen Gymnasien und nicht gymnasialen Schulformen. Warum wir eine neue Schulstrukturdebatte brauchen |
---|---|
Parallel title | The gap between grammar schools and other secondary schools. Why we need a new debate on school structure |
Author |
Helbig, Marcel ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 115 (2023) 4, S. 333-344 ![]() |
Document | full text (773 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schule; Schulstruktur; Schulform; Gymnasium; Inklusion; Migration; Lehrermangel; Soziale Ungleichheit; Schulsystem; Grundschule; Sonderpädagogischer Förderbedarf; Migrationshintergrund; Hauptschule; Realschule; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Das deutsche Schulsystem steht vor großen strukturellen Herausforderungen, die sich in den kommenden Jahren absehbar noch verschärfen werden. Hierzu gehören die von der UN-Behindertenrechtskonvention geforderte Inklusion von Kindern mit sonderpädagogischem Förderbedarf, die Integration einer hohen Zahl zugewanderter Kinder (mit und ohne Fluchthintergrund) sowie ein stark ausgeprägter Lehrkräftemangel. Aufgrund der strukturellen Verfasstheit des Schulsystems treffen diese Herausforderungen jedoch Grundschulen und nicht gymnasiale Sekundarschulen weit stärker als die ohnehin schon unter günstigeren Bedingungen arbeitenden Gymnasien. Daher erscheint eine neue Schulstrukturdebatte unumgänglich. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The German school system is facing major structural challenges that are likely to intensify in the coming years. These include the inclusion of children with special educational needs as required by the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities, the integration of a large number of immigrant children (with and without a refugee background), and a severe shortage of teachers. However, due to the structural makeup of the school system, these challenges affect elementary schools and non-gymnasium (nongrammar) secondary school types far more than gymnasia (grammar schools), which already operate under more favorable conditions. Therefore, a new school structure debate seems inevitable. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2023 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 11.01.2024 |
Citation | Helbig, Marcel: Die Kluft zwischen Gymnasien und nicht gymnasialen Schulformen. Warum wir eine neue Schulstrukturdebatte brauchen - In: Die Deutsche Schule 115 (2023) 4, S. 333-344 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-284144 - DOI: 10.25656/01:28414; 10.31244/dds.2023.04.04 |