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Original Title
Teilhabeordnungen inklusiven Unterrichts. Zwischen moralischen Normen und den Normen sozialer Praxen
Parallel titleOrders of participation in inclusive education. The difference between moral norms and the norms of social practices
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 67 (2021) 2, S. 231-250 ZDB
Document  (603 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Differenz zwischen (pädagogischen) Ansprüchen und den sich in situ vollziehenden unterrichtlichen Handlungspraxen ist in struktur- und praxistheoretischen Studien bereits herausgearbeitet worden. Ergebnisse aus dem Projekt "Hilfe in Interaktionen im inklusiven Unterricht" (DFG) verdeutlichen, dass sich diese Unverbundenheit durch die menschenrechtlich orientierten Entwicklungen zur inklusiven Schule insbesondere im Kontext der für heterogene Lerngruppen empfohlenen kooperativen Lernsettings weiter ausformt. So kann die Differenz zwischen inklusionspädagogischen Normen und unterrichtspädagogischen Praktiken nicht aufgelöst werden. Das daraus entstehende Strukturproblem unterrichtlicher Inklusion wird an immer kleinere Interaktionseinheiten delegiert. Die empirischen Befunde werden anhand von systematisierenden Ausführungen zur Entstehung normativer Ordnungen insbesondere hinsichtlich einer Differenz zwischen moralischen Normen und den Normen sozialer Praxen eingebettet und diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The difference between (educational) ambitions and the in-situ patterns of behaviour in classrooms have already been elaborated in structure- and practice-theoretical studies. Results from the project "Hilfe in Interaktionen im inklusiven Unterricht" ["Assistance in Interactions in Inclusive Classes"] (DFG) show that this disconnectedness is increasing due to the human rights-oriented developments in inclusive schooling, especially in the context of cooperative learning settings, which have been recommended for heterogeneous groups of learners. Thus, the difference between inclusive educational norms and inclusive classroom practices cannot be resolved. The resulting structural problem of inclusion in the classroom is delegated to ever smaller units of interaction. These empirical findings are embedded and discussed in terms of systemizing remarks with regard to the emergence of normative orders, particularly with regard to the difference between moral norms and the norms of social practices. (DIPF/Orig.)
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Date of publication29.02.2024
CitationBender, Saskia; Rennebach, Nils: Teilhabeordnungen inklusiven Unterrichts. Zwischen moralischen Normen und den Normen sozialer Praxen - In: Zeitschrift für Pädagogik 67 (2021) 2, S. 231-250 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-287647 - DOI: 10.25656/01:28764; 10.3262/ZP2102231
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