details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-287758
DOI: 10.25656/01:28775; 10.3262/ZP2104497
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-287758
DOI: 10.25656/01:28775; 10.3262/ZP2104497
Original Title |
Feministische Bildung in der liberalen Demokratie |
---|---|
Parallel title | Feminist education in liberal democracy |
Author |
Giesinger, Johannes ![]() ![]() |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 67 (2021) 4, S. 497-512 ![]() |
Document | full text (834 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildung; Stereotyp; Selbstbestimmung; Selbstreflexion; Feminismus; Geschlechterrolle; Gleichberechtigung; Öffentliche Schule; Lehrer; Schüler; Unterricht; Geschlecht; Weltanschauung; Demokratie; Partizipation; Pluralismus; Politik; Sexismus; Meinungsbildung; Theorie; Individuum; Liberalismus |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Gender Studies and Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 2021 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Im Zentrum dieses Beitrags steht die Frage, ob die öffentliche Schule in der liberalen Demokratie berechtigt ist, feministische Ideen zu vermitteln und sexistische Werthaltungen als falsch zurückzuweisen. Die Diskussion entfaltet sich auf der Grundlage einer Unterscheidung zwischen perfektionistisch-liberalen und politisch-liberalen Konzeptionen: Während erstere die Vermittlung feministisch-liberaler Werte klar legitimieren, schaffen letztere Spielraum für nicht-liberale und nicht-egalitäre Weltanschauungen und Lebensformen. In diesem Beitrag wird nicht eine der beiden Konzeptionen verteidigt, sondern argumentiert, dass feministisch-liberale Bildung auch im Rahmen des politischen Liberalismus gerechtfertigt werden kann. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This essay pursues the question of whether feminist ideas are legitimately transmitted in the state schools of a liberal democracy. The discussion is developed on the basis of a distinction between perfectionist-liberal and political-liberal accounts: while the former clearly legitimise the transmission of feminist-liberal values, the latter create room for non-liberal and non-egalitarian worldviews and ways of life. This essay is not set up to defend one of the two liberal accounts but argues that feminist-liberal education can be justified within the framework of political liberalism. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2021 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 01.03.2024 |
Citation | Giesinger, Johannes: Feministische Bildung in der liberalen Demokratie - In: Zeitschrift für Pädagogik 67 (2021) 4, S. 497-512 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-287758 - DOI: 10.25656/01:28775; 10.3262/ZP2104497 |