search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Wirkungen frühkindlicher Bildung, Betreuung und Erziehung auf Lernverläufe in Mathematik und Deutsch während der Pflichtschulzeit
Parallel titleEffects of early childhood interventions on learning trajectories in mathematics and German during compulsory schooling
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 67 (2021) 5, S. 740-759 ZDB
Document  (1.224 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Autor*innen untersuchen die Wirkungen frühkindlicher Bildung, Betreuung und Erziehung auf die Lernverläufe während der Schulzeit und differenzieren dabei nach deren Dauer und Intensität. Datengrundlage bilden die Zürcher Lernstandserhebungen (N = 1681). Für die Auswertungen bedienen sie sich eines "propensity score"-Verfahrens. Es zeigen sich teilweise signifikante Unterschiede in den Lernfortschritten, vor allem in Deutsch und teilweise auch in Mathematik, wobei eine frühe, aber nicht so intensive Nutzung vorteilhaft ist. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The authors examine the effects of early childhood education and care on learning trajectories across compulsory school, differentiating between duration and intensity. The data are based on the Zurich Learning Progress Study and comprise a sample of N = 1681 students. The authors use a propensity score procedure for evaluating the effects. They find close to significant differences in learning progress, especially in German and in part also in mathematics, whereby early but not intensive childcare turns out most advantageous. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication04.03.2024
CitationTomasik, Martin; Helbling, Laura A.; Moser, Urs: Wirkungen frühkindlicher Bildung, Betreuung und Erziehung auf Lernverläufe in Mathematik und Deutsch während der Pflichtschulzeit - In: Zeitschrift für Pädagogik 67 (2021) 5, S. 740-759 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-287846 - DOI: 10.25656/01:28784; 10.3262/ZP2105740
export files

share content at social platforms