search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Führung und Sorge in pädagogischen Interaktionen. Videographiegestützte Beobachtungen in Kindertagesstätten
Parallel titleLeadership and care in pedagogical interactions. Observations in day-care centres based on videography
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 68 (2022) 2, S. 207-226 ZDB
Document  (429 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In der Art und Weise, wie Kinder und pädagogische Fachkräfte in Kindertagesstätten miteinander umgehen, lassen sich sehr unterschiedliche Interaktionsformen unterscheiden. Der Aufsatz geht von einer theoretischen Differenzierung von Erziehung, Lehre und Sozialisation als im engeren Sinne pädagogischen Prozessstrukturen und Führung und Sorge als weiteren Formen des Umgangs zwischen pädagogischen Fachkräften und Kindern aus. Am empirischen Material wird dann gezeigt, dass und wie Führung und Sorge Erziehungs-, Lehr- und Sozialisationsprozesse vorbereiten, begleiten, aber auch auf ihnen aufbauen können. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Very different forms of interaction can be distinguished in the way that children and pedagogical professionals in day-care centres interact with each other. The article starts from a theoretical differentiation of education, teaching, and socialization as pedagogical process structures in a narrower sense, and leadership and care as further forms of interaction between childcare professionals and children. Based on empirical material, it is then shown that leadership and care can prepare, accompany, and also build upon educational, teaching, and socialization processes, and how this is done. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication25.02.2025
CitationAmling, Steffen; Dehnavi, Morvarid; Nohl, Arnd-Michael: Führung und Sorge in pädagogischen Interaktionen. Videographiegestützte Beobachtungen in Kindertagesstätten - In: Zeitschrift für Pädagogik 68 (2022) 2, S. 207-226 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-292852 - DOI: 10.25656/01:29285; 10.3262/ZP2202207
export files

share content at social platforms