search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Schule - ein "Sozialort" für Schüler der reformierten gymnasialen Oberstufe?
Parallel titleSchool - an Integration place for grammar school lth-13th graders?
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 11 (1983) 1, S. 73-86 ZDB
Document  (621 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Strukturmerkmale der Reform der gymnasialen Oberstufe wie die Auflösung des Klassenverbandes und das Kurs-System lassen bei einem Teil der Schüler sozial-emotionale Defizite aufkommen, die sich negativ auf die Leistungsorientierung und die Einstellung gegenüber der Schule allgemein auswirken, wie Gruppeninterviews und eine standardisierte Fragebogenerhebung an insgesamt ca. 1800 Oberstufenschülern nachweisen. Integrierte Mitglieder einer Peergruppe ohne diese Defizite hingegen sehen Schule eher positiv und fühlen sich hinsichtlich ihres Leistungsverhaltens vergleichsweise kaum belastet. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Characteristics of the reform of the 1 lth up to the 13“1 grammar school years as for example the repeal of school class unit and the new System of courses lead to social-emotional deficiencies at a part of the Students, that produce negative consequences concerning cognitions and attitudes about achievement and school in general. That was found in group Interviews as well as in a questionnaire survey. Integrated members of peergroups without these deficiencies however perceive school in a positive way and don’t feel stressed.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication17.05.2024
CitationSturzebecher, Klaus: Schule - ein "Sozialort" für Schüler der reformierten gymnasialen Oberstufe? - In: Unterrichtswissenschaft 11 (1983) 1, S. 73-86 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-295063 - DOI: 10.25656/01:29506
export files

share content at social platforms