details
Original Title |
Wahrgenommene Sympathie des Lehrers und Selbsteinschätzung des Schülers |
---|---|
Parallel title | Effects of perceived teacher affection on pupil’s seif concept |
Author |
Bossong, Bernd ![]() |
Source | Unterrichtswissenschaft 11 (1983) 3, S. 285-293 ![]() |
Document | full text (396 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Schüler-Lehrer-Beziehung; Schüler; Zuneigung; Selbsteinschätzung; Deutschland-BRD; Pädagogische Psychologie; Empirische Untersuchung |
sub-discipline | Empirical Educational Research Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1983 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Steht das Ausmaß der Zuneigung, das ein Schüler bei seinem Lehrer wahrnimmt, in einem Zusammenhang dazu, wie er seine intellektuellen Fähigkeiten einschätzt? Mehrere Möglichkeiten des Zusammenhangs werden diskutiert. In einer Feldstudie (N = 281 Schüler der 4. Klasse Grundschule) wurden Geschlecht, Noten, wahrgenommene Zuneigung des Lehrers, Höhe der Selbsteinschätzung und die Beweggründe erhoben, die Schüler den Lehrern für positive und negative Bewertungen unterstellten. Die Selbsteinschätzung war höher bei 1. Jungen, 2. besseren Noten, 3. höherer wahrgenommener Zuneigung und 4. der Erklärung positiver Bewertungen durch die Zuneigung des Lehrers. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Is a pupil’s seif concept of ability connected with his perception of how much his teacher likes him? Several kinds of this Connection are discussed. In a field study (N = 281 nine to ten year olds) sex, grades, perceived affection of the teacher and the reasons attributed to the teacher for giving positive or negative evaluations were assessed. Self concept was higher with 1. boys, 2. better grades, 3. higher perceived affection and 4. the attribution of positive evaluations to the affection of the teacher. |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1983 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 23.05.2024 |
Citation | Bossong, Bernd: Wahrgenommene Sympathie des Lehrers und Selbsteinschätzung des Schülers - In: Unterrichtswissenschaft 11 (1983) 3, S. 285-293 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-295219 - DOI: 10.25656/01:29521 |