details
Original Title |
Wissenserwerb mit Intelligenten Tutoriellen Systemen |
---|---|
Parallel title | Acquisition of knowledge with Intelligent Tutoring Systems |
Authors |
Mandl, Heinz ![]() ![]() |
Source | Unterrichtswissenschaft 14 (1986) 4, S. 358-371 ![]() |
Document | full text (829 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lernen; Lernprozess; Diagnose; Künstliche Intelligenz; Wissen; Wissenserwerb; Wissensstruktur; Tutorensystem; Dialogsystem; Prototyp; Beispiel |
sub-discipline | Media Education Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1986 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Aufgrund von Weiterentwicklungen in der Computertechnologie und Künsthchen-Intelligenz-Forschung sowie neuen Ansätzen der Wissenspsychologie deuten sich neuartige Möglichkeiten der Entwicklung Intelligenter Tutorieller Systeme an. Kennzeichnend für diese Systeme ist ihre Flexibilität und Adaptivität im tutoriellen Dialog mit dem Lernenden. Sie sollen den aktuellen Lern- und Verstehensstand im Lernablauf diagnostizieren und im Zusammenhang damit geeignete Unterweisungen erteilen können. Zentrale Komponenten Intelligenter Tutorieller Systeme sind die Wissensbasis (Expertenkomponente), das Lernermodell sowie die tutorielle Komponente. Anhand von Beispielen werden Prototypen Intlligenter Tutorieller Systeme dargestellt: Der LISP-Tutor von John Anderson und das sich in der Entwicklung befindliche, an der Mikrowelt-Konzeption orientierte System REFRACT von Peter Reimann. Probleme bei der Entwicklung Intelligenter Tutorieller Systeme werden aufgezeigt. Sie beziehen sich auf die Analyse von Wissensstrukturen, die Diagnose von Wissen sowie die Förderung des Wissenserwerbs. Die Lösung dieser Probleme stellt eine Herausforderung zur interdisziplinären Zusammenarbeit von Psychologie, Künstlicher-Intelligenz-Forschung und Erziehungswissenschaft dar. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The recent developments in computer technology and Artificial Intelligence as well as new approaches in cognitive psychology have shown up new ways for developing Intelligent Tutoring Systems. A characteristic feature of diese systems is their flexibility and adaptability in the tutorial dialogue with the learner. Intelligent Tutoring Systems are supposed to diagnose the actual learning and comprehension state of the learner participating in the learning process and to provide according instructions. As basic components of such systems must be considered die knowledge base, the student model and the tutorial component. As an example prototypes of such Intelligent Tutoring Systems will be presented: the LISP tutor developed by John Anderson and the microworld system REFRACT, which is at present being developed by Peter Reimann. Problems related to the development of Intelligent Tutoring Systems are discussed. They arise in connection with the analysis of knowledge structures and their diagnosis as well as the facilitation of knowledge acquisition processes. To solve these problems interdisciplinary efforts are required from researchers in psychology, Artificial Intelligence and education. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1986 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 09.07.2025 |
Citation | Mandl, Heinz; Hron, Aemilian: Wissenserwerb mit Intelligenten Tutoriellen Systemen - In: Unterrichtswissenschaft 14 (1986) 4, S. 358-371 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-296093 - DOI: 10.25656/01:29609 |