search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Kooperatives Lernen am Computer
Parallel titleCooperative learning with computers
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 14 (1986) 4, S. 372-383 ZDB
Document  (686 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Computer sind als Einzelarbeitsplätze angelegt, die verfügbare Courseware unterstützt in den meisten Fällen individualisiertes Lernen. Andererseits bestimmen Veränderungen festgefügter sozialer Rollenbeziehungen im Klassenzimmer die Erfahrungen der Schüler bei der Arbeit am Computer in erheblichem Ausmaß mit. Zahlreiche empirische Befunde zeigen, daß bei der Arbeit am Computer die soziale Interaktion von Schülern stimuliert wird und insbesondere die Häufigkeit aufgabenbezogener Interaktion zwischen Schülern wächst. Der Austausch inhaltlich abweichender Information kann die Neuorganisation individueller kognitiver Strukturen fördern. Es muß jedoch sichergestellt werden, daß geeignete Formen der Organisation des Lernens die Austauschprozesse unterstützen. Ein Modell dazu (Gruppenrallye) wird skizziert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Computers are designed for individual work, the available courseware in most cases fosters individualized learning. On the other hand changes of fixed social roles in classrooms determine to a high degree the students' experiences when working with computers. A great number of empirical findings show that learning at computers stimulates social interaction between students, and above all leads to higher frequencies of on-task interaction. Exchange of somewhat incongruent information between students supports the reorganization of individual cognitive structures. For this end, however, adequate social organizations of learning must be supplied. A model for social organization ("group-rallye") is described. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication09.07.2025
CitationHuber, Günter L.: Kooperatives Lernen am Computer - In: Unterrichtswissenschaft 14 (1986) 4, S. 372-383 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-296105 - DOI: 10.25656/01:29610
export files

share content at social platforms