details
Original Title |
Kooperatives Lernen am Computer |
---|---|
Parallel title | Cooperative learning with computers |
Author |
Huber, Günter L. ![]() |
Source | Unterrichtswissenschaft 14 (1986) 4, S. 372-383 ![]() |
Document | full text (686 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Computerunterstützter Unterricht; Kooperation; Kooperatives Lernen; Lernprozess; Lerngruppe; Schüler; Interaktion; Kognitive Struktur; Lernorganisation; Modell; Empirische Forschung |
sub-discipline | Media Education Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1986 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Computer sind als Einzelarbeitsplätze angelegt, die verfügbare Courseware unterstützt in den meisten Fällen individualisiertes Lernen. Andererseits bestimmen Veränderungen festgefügter sozialer Rollenbeziehungen im Klassenzimmer die Erfahrungen der Schüler bei der Arbeit am Computer in erheblichem Ausmaß mit. Zahlreiche empirische Befunde zeigen, daß bei der Arbeit am Computer die soziale Interaktion von Schülern stimuliert wird und insbesondere die Häufigkeit aufgabenbezogener Interaktion zwischen Schülern wächst. Der Austausch inhaltlich abweichender Information kann die Neuorganisation individueller kognitiver Strukturen fördern. Es muß jedoch sichergestellt werden, daß geeignete Formen der Organisation des Lernens die Austauschprozesse unterstützen. Ein Modell dazu (Gruppenrallye) wird skizziert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Computers are designed for individual work, the available courseware in most cases fosters individualized learning. On the other hand changes of fixed social roles in classrooms determine to a high degree the students' experiences when working with computers. A great number of empirical findings show that learning at computers stimulates social interaction between students, and above all leads to higher frequencies of on-task interaction. Exchange of somewhat incongruent information between students supports the reorganization of individual cognitive structures. For this end, however, adequate social organizations of learning must be supplied. A model for social organization ("group-rallye") is described. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1986 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 09.07.2025 |
Citation | Huber, Günter L.: Kooperatives Lernen am Computer - In: Unterrichtswissenschaft 14 (1986) 4, S. 372-383 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-296105 - DOI: 10.25656/01:29610 |