details
Original Title |
Funktionaler Analphabetismus - auch ein psychologisch- erziehungswissenschaftliches Problem |
---|---|
Parallel title | Functional illiteracy - a problem of psychologically oriented educational research |
Author |
Eigler, Gunther ![]() |
Source | Unterrichtswissenschaft 18 (1990) 2, S. 146-160 ![]() |
Document | full text (718 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Erziehungswissenschaft; Bildungsforschung; Psychologie; Alphabetisierung; Funktionaler Analphabetismus; Computer; Computereinsatz |
sub-discipline | Media Education Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1990 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Es wird versucht, innerhalb der psychologisch-erziehungswissenschaftlichen Forschung Ansatzpunkte für eine spezifische Alphabetisierungsforschung auszumachen und zu exemplifizieren: am Beispiel der kognitiven Modellierung des Lese- und Schreibprozesses, am Beispielder Verknüpfung von Motiventwicklung und Lernen und am Beispiel des Einsatzes von Computern in der Alphabetisierung. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Within the psychologically orientated educational research it is attempted to find some starting points for a specific research on alphabetisation and to exemplify them: the first example described in this article deals with the cognitive modelling of reading- and writing-processes, the second with the connexion of motivational development and learning, and the last one with the use of computers in alphabetisation. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1990 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 11.06.2025 |
Citation | Eigler, Gunther: Funktionaler Analphabetismus - auch ein psychologisch- erziehungswissenschaftliches Problem - In: Unterrichtswissenschaft 18 (1990) 2, S. 146-160 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-296745 - DOI: 10.25656/01:29674 |