search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Suggestopädie - ganzheitliches Lernen?
Parallel titleSuggestopedia - a holistic learning theory?
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 19 (1991) 1, S. 6-22 ZDB
Document  (656 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In den letzten Jahren werden von zahlreichen Instituten Sprachkurse und Cassetten-Programme unter der Bezeichnung "Suggestopädie" oder "Superlearning" angeboten. Dabei wird das Verfahren als "revolutionäre Lernmethode" angepriesen. Während mit "traditionellen Lernmethoden" angeblich nur zehn Prozent der geistigen Kapazität ausgeschöpft wird, sollen sich durch "Sanftes Lernen", "Lernen ohne Streß", "Lernen in der halben Zeit" die Leistungen ganz erheblich verbessern lassen. Das suggestopädische Lehrverfahren wurde von dem bulgarischen Therapeuten und Pädagogen Georgi Lozanov entwickelt. Pädagogik ist nach allgemeinem Verständnis weitgehend eine Bewußtseins-Pädagogik, und Didaktik zielt vorrangig auf rationale Steuerung des Lehr-Lern-Prozesses. Im Gegensatz hierzu betont die Suggestopädie eine parabewußte (=suggestive) Beeinflussung des Lerners. In dem Aufsatz wird besonderer Wert auf die empirische Überprüfung dieser Erkenntnisse gelegt. Zum Abschluß wird der Beitrag der suggestopädischen Lehr-Lern-Prinzipien zu einer veränderten Auffassung von menschlicher Informationsverarbeitung kurz diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):During the last few years numerous institutions have offered language courses and programmes on cassette which are described by the terms "suggestopedia" and "superlearning". They extol the method as a "revolutionary way of learning". Whereas with "traditional methods of learning" we allegedly make use of only 10 % of our mental capacity, it is claimed that we can improve our performance considerably by means of "gentle learning", "learning without stress" and "learning in half the time". Suggestopedia as a teaching method was evolved by the Bulgarian therapist and educationalist Georgi Lozanov. In general, educational theory is conceived as a discipline which concerns itself with conscious processes, the aim of didactics being primarily to control and direct the methods of teaching and learning along rational lines. In contrast to this, suggestopedia chooses to emphasize the para-conscious (= suggestive) influence on the learner. This essay attaches particular importance to a comparison of the empirical flndings with the results that suggestopedia claims to produce. Finally there is a short discussion on how the teaching and learning methods espoused by suggestopedia can contribute to changing ideas of the way in which human beings process information. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication14.05.2025
CitationEdelmann, Walter: Suggestopädie - ganzheitliches Lernen? - In: Unterrichtswissenschaft 19 (1991) 1, S. 6-22 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-296903 - DOI: 10.25656/01:29690
export files

share content at social platforms