details
Original Title |
Erziehung zum induktiven Denken. Neue Ansätze der Denkerziehung |
---|---|
Parallel title | Teaching inductive thinking. A new approach to teaching thinking |
Author |
Klauer, Karl Josef ![]() |
Source | Unterrichtswissenschaft 19 (1991) 2, S. 135-151 ![]() |
Document | full text (676 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Schule; Schüler; Unterricht; Erziehung; Denken; Induktives Denken; Kognitive Entwicklung; Entdeckendes Lernen; Theorie |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1991 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Nach einigen Vorklärungen wird in diesem Übersichtsartikel zunächst eine neue empirisch vielfältig bewährte Theorie des induktiven Denkens vorgestellt. Im Mittelpunkt des Artikels stehen Wege, wie diese Theorie zur Denkerziehung im Unterricht nutzbar gemacht werden kann. Dabei zeigt sich, daß die in Untersuchungen oft enttäuschende Methode des Entdeckenlassens nicht die spezifischen Hilfen bietet, die aufgrund der neuen Theorie möglich und sinnvoll sind. Danach sind sowohl deklarative als auch prozedurale Hilfen angezeigt. Prozedurale Hilfen sind Strategien des Vergleichens von Merkmalen bzw. Relationen im Hinblick auf Gemeinsamkeiten und Unterschiede. Um vorwiegend deklarative Hilfen handelt es sich, wenn die Paradigmen des induktiven Denkens vermittelt werden, die weiten Transfer ermöglichen. Der paradigmatische Ansatz hat Bezüge zum analogen Denken wie zur exemplarischen Lehre. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | After clarifying the usual and related forms of the meaning of inductive thinking, this review article starts with presenting an empirical well established new theory of inductive thinking. The article mainly deals with ways how to use the new theory for improving the teaching of thinking in schools. The often disappointing results of discovery learning are explainedby its failure to give the students approporiate support. As procedural support, a strategy of comparing attributes or relations with respect to similarities and differences should be taught. Moreover, declarative support should be given by teaching the students the paradigms of inductive thinking enabling them to producefar transfer. The paradigmatic approach has close relationships to analogical thinking and the German movement of exemplary teaching. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1991 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 15.05.2025 |
Citation | Klauer, Karl Josef: Erziehung zum induktiven Denken. Neue Ansätze der Denkerziehung - In: Unterrichtswissenschaft 19 (1991) 2, S. 135-151 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-296981 - DOI: 10.25656/01:29698 |