details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-298129
DOI: 10.36950/bzl.42.1.2024.10364
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-298129
DOI: 10.36950/bzl.42.1.2024.10364
Original Title |
Wohlbefindensprofile angehender Lehrpersonen aus der deutschsprachigen Schweiz |
---|---|
Parallel title | Well-being profiles of pre-service teachers from the German-speaking part of Switzerland |
Authors |
Haldimann, Manuela ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 42 (2024) 1, S. 47-69 ![]() |
Document | full text (1.129 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Wohlbefinden; Lehramtsstudent; Typologie; Konzeptualisierung; Lehrerbildung; Einstellung <Psy>; Lehramtsstudiengang; Profilanalyse; Studie; Schweiz; Deutschsprachige Schweiz |
sub-discipline | Empirical Educational Research Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Trotz der Relevanz des Wohlbefindens von angehenden Lehrpersonen (z.B. als Indikator für Hochschulqualität) gibt es kaum empirische Evidenz zu dessen Ausprägung. Wir haben deshalb das Wohlbefinden von angehenden Lehrpersonen aus der Deutschschweiz (N = 989) mehrdimensional, kontextspezifisch und personenzentriert mittels latenter Profilanalyse untersucht. Wir identifizierten fünf Wohlbefindensprofile: 1) «Flourisher» (14.1%), 2) «Vulnerable Flourisher» (27.9%), 3) «Gestärkte Sorgenvolle» (27.6%), 4) «Selbstbewusst Distanzierte» (16.1%) und 5) «Gefährdete» (14.4%). Im Beitrag werden die fünf Wohlbefindensprofile beschrieben und mögliche Handlungsfelder zur Wohlbefindensförderung skizziert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Despite the relevance of pre-service teachers well-being (e.g., as an indicator of education quality), there is hardly any empirical evidence of its prevalence. Therefore, we investigated the well-being of pre-service teachers from the German-speaking part of Switzerland (N = 989) with a multidimensional, context-specific, and person-centred approach applying latent profile analysis. We identified five well-being profiles: 1) «Flourisher» (14.1%), 2) «Vulnerable Flourisher» (27.9%), 3) «Empowered Worrier» (27.6%), 4) «Confident Distant» (16.1%), and 5) «At Risk» (14.4%). In the article, we describe the five well-being profiles and outline potential directions for promoting well-being during initial teacher education. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2024 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 18.04.2024 |
Citation | Haldimann, Manuela; Hascher, Tina; Flick-Holtsch, Doreen: Wohlbefindensprofile angehender Lehrpersonen aus der deutschsprachigen Schweiz - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 42 (2024) 1, S. 47-69 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-298129 - DOI: 10.25656/01:29812; 10.36950/bzl.42.1.2024.10364 |