search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Wohlbefindensprofile angehender Lehrpersonen aus der deutschsprachigen Schweiz
Parallel titleWell-being profiles of pre-service teachers from the German-speaking part of Switzerland
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 42 (2024) 1, S. 47-69 ZDB
Document  (1.129 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Trotz der Relevanz des Wohlbefindens von angehenden Lehrpersonen (z.B. als Indikator für Hochschulqualität) gibt es kaum empirische Evidenz zu dessen Ausprägung. Wir haben deshalb das Wohlbefinden von angehenden Lehrpersonen aus der Deutschschweiz (N = 989) mehrdimensional, kontextspezifisch und personenzentriert mittels latenter Profilanalyse untersucht. Wir identifizierten fünf Wohlbefindensprofile: 1) «Flourisher» (14.1%), 2) «Vulnerable Flourisher» (27.9%), 3) «Gestärkte Sorgenvolle» (27.6%), 4) «Selbstbewusst Distanzierte» (16.1%) und 5) «Gefährdete» (14.4%). Im Beitrag werden die fünf Wohlbefindensprofile beschrieben und mögliche Handlungsfelder zur Wohlbefindensförderung skizziert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Despite the relevance of pre-service teachers’ well-being (e.g., as an indicator of education quality), there is hardly any empirical evidence of its prevalence. Therefore, we investigated the well-being of pre-service teachers from the German-speaking part of Switzerland (N = 989) with a multidimensional, context-specific, and person-centred approach applying latent profile analysis. We identified five well-being profiles: 1) «Flourisher» (14.1%), 2) «Vulnerable Flourisher» (27.9%), 3) «Empowered Worrier» (27.6%), 4) «Confident Distant» (16.1%), and 5) «At Risk» (14.4%). In the article, we describe the five well-being profiles and outline potential directions for promoting well-being during initial teacher education. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication18.04.2024
CitationHaldimann, Manuela; Hascher, Tina; Flick-Holtsch, Doreen: Wohlbefindensprofile angehender Lehrpersonen aus der deutschsprachigen Schweiz - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 42 (2024) 1, S. 47-69 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-298129 - DOI: 10.25656/01:29812; 10.36950/bzl.42.1.2024.10364
export files

share content at social platforms