search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Factors supporting the engagement of first-semester students in teacher education
Parallel titleEngagement von Erstsemesterstudierenden. Förderliche Faktoren in der Lehrpersonenbildung
Authors
SourceSchweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 46 (2024) 1, S. 47-60 ZDB
Document  (261 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2624-8492; 26248492
LanguageEnglish
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):As the transition to higher education can be challenging for students, it is easy to see how the (partial) closure of higher education institutions during the Covid pandemic posed an even greater challenge to engaging in more self-regulated learning and connecting with faculty and peers. Building on Kahu & Nelson's (2018) framework, the aim of this study is to better understand student engagement. In the autumn semester of 2020, students of two programmes at a Swiss University of Teacher Education participated in a survey (n=291). Overall, students reported rather low levels of engagement. The analyses show that factors of the learning environment, such as missed contact with peers as well as educational interface variables (self-efficacy, enjoyment, belonging), can explain differences in engagement. (DIPF/Orig.)
Abstract (German):Der Übergang in die Hochschulbildung ist herausfordernd. So ist es leicht vorstellbar, dass es für Studierende während der (teilweisen) Schliessung von Hochschuleinrichtungen während der Covid-Pandemie noch schwieriger wurde, verstärkt selbstreguliertes Lernen sowie den Kontakt zu Dozierenden und anderen Studierenden aufzubauen. Mithilfe des Rahmenmodells von Kahu & Nelson (2018) zielt die vorliegende Studie darauf ab, das Engagement der Studierenden besser zu verstehen. Im Herbst 2020 nahmen Studierende von zwei Studiengängen einer Schweizer Pädagogischen Hochschule an einer Umfrage teil (n=291). Insgesamt zeigte sich ein eher geringes Engagement der Studierenden. Die Analysen zeigen auch, dass Faktoren der Lernumgebung wie der fehlende Kontakt zu Mitstudierenden sowie so genannte Interface-Variablen (Selbstwirksamkeit, Freude, Zugehörigkeit) Unterschiede im Engagement erklären können. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication02.07.2024
CitationZellweger, Franziska; Brahm, Taiga; Kocher, Mirjam: Factors supporting the engagement of first-semester students in teacher education - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 46 (2024) 1, S. 47-60 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-300906 - DOI: 10.25656/01:30090; 10.24452/sjer.46.1.4
export files

share content at social platforms