details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-301556
DOI: 10.25656/01:30155; 10.3224/hibifo.v11i2.07
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-301556
DOI: 10.25656/01:30155; 10.3224/hibifo.v11i2.07
Original Title |
Adaptives Lernen in der Konsumbildung – Förderung von Bewertungskompetenz mit Hilfe des Qualitätskreises für Bekleidung & Accessoires |
---|---|
Parallel title | Adaptive learning in consumer education – Promoting evaluation competence using the quality circle for clothing & accessories |
Authors |
Kitzlinger, Nadine;
Grundmeier, Anne-Marie ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Haushalt in Bildung & Forschung 11 (2022) 2, S. 83-94 ![]() |
Document | full text (940 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Adaptiver Unterricht; Lernen; Konsumerziehung; Bewertung; Kompetenzentwicklung; Entscheidung; Kleidung; Alltagskultur; Unterricht; Sekundarstufe I; Baden-Württemberg |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Teaching Didactics/Teaching Practical Subjects |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2193-8806; 2196-1662; 21938806; 21961662 |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Konsumbildung strebt an, dass Lernende Bewertungskompetenz entwickeln und dazu befähigt werden, mit Entscheidungssituationen begründet und reflektiert umzugehen. Bewertungskompetenz spielt im Schulfach „Alltagskultur, Ernährung, Soziales“ (AES) gemäß Bildungsplan in Baden-Württemberg eine zentrale Rolle. Hierzu wurde ein adaptives Lehr-Lernsetting im Bereich Bekleidung und Accessoires entwickelt, das empirisch auf Wirksamkeit untersucht wird. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Consumer education aims to enable learners to develop evaluation competence and to deal with decision-making situations in a well-founded and reflective way. Evaluation competence plays a central role in the school subject named “Alltagskultur, Ernährung, Soziales” (AES) (‘everyday culture, nutrition, social issues’) according to the education plan in Baden-Württemberg. For this purpose, an adaptive teaching-learning setting was developed in the area of clothing and accessories, which is empirically examined for effectiveness. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Haushalt in Bildung & Forschung Jahr: 2022 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 04.07.2024 |
Citation | Kitzlinger, Nadine; Grundmeier, Anne-Marie; Bender, Ute: Adaptives Lernen in der Konsumbildung – Förderung von Bewertungskompetenz mit Hilfe des Qualitätskreises für Bekleidung & Accessoires - In: Haushalt in Bildung & Forschung 11 (2022) 2, S. 83-94 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-301556 - DOI: 10.25656/01:30155; 10.3224/hibifo.v11i2.07 |