search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Adaptives dialogisches Lesen mit mehrsprachigen Kindern (ADIL)
Parallel titleAdaptive dialogic reading with multilingual children
Authors
SourceDie Deutsche Schule 116 (2024) 2, S. 190-193 ZDB
Document  (161 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Fokussiert wird in ADIL die Trias aus erwachsener Interaktionsperson (eIP), Kind und unterschiedlich sprachlich strukturierten Büchern. Dabei sollen Gelingensbedingungen adaptiven dialogischen Lesens (DL) anhand von Videoanalysen identifiziert werden. Um das adaptive DL in die Praxis zu transferieren, werden Studierende geschult und bei der Umsetzung an unterschiedlichen Lernorten begleitet. Evaluiert wird die Maßnahme formativ (Feedback der Studierenden und eIP an den Lernorten) und summativ (Analyse der Förderkompetenzen der Studierenden sowie der grammatischen Kompetenzen der Kinder). Maßnahmen zur Implementierung (z. B. Online-Plattform mit Diagnostik-/ Fördermaterialien) werden entwickelt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):ADIL focuses on the triad of adult interaction person, child and differently linguistically structured children’s books. The aim is to identify conditions for the success of adaptive dialogic reading on the basis of video analyses. In order to transfer adaptive dialogic reading into practice, students are trained and accompanied in the implementation at different learning locations. The intervention is evaluated formatively (feedback from students and adult interaction person at the learning locations) and summatively (analysis of the students’ support skills and the children’s grammatical skills). Tools for implementation (e.g., online platform with diagnostic/support materials) are being developed. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication10.07.2024
CitationBeckerle, Christine; Mackowiak, Katja; Miosga, Christiane; Müller-Brauers, Claudia; Lampe, Fenja; Stein, Rebecca; Töpke, Alena: Adaptives dialogisches Lesen mit mehrsprachigen Kindern (ADIL) - In: Die Deutsche Schule 116 (2024) 2, S. 190-193 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-302055 - DOI: 10.25656/01:30205; 10.31244/dds.2024.02.07
export files

share content at social platforms