details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-302089
DOI: 10.25656/01:30208; 10.31244/dds.2024.02.10
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-302089
DOI: 10.25656/01:30208; 10.31244/dds.2024.02.10
Original Title |
Dimensionen der Prozessqualität von Fortbildungsveranstaltungen für Lehrkräfte |
---|---|
Parallel title | Process quality dimensions of teacher professional development events |
Authors |
Rzejak, Daniela ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 116 (2024) 2, S. 212-224 ![]() |
Document | full text (320 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Lehrerfortbildung; Professionalisierung; Lehrerbildung; Lehr-Lern-Prozess; Qualität; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Adult Education / Further Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Fortbildungen sind wichtige Ressourcen zur Professionalisierung von Lehrkräften. Die Forschung in diesem Bereich konzentriert sich bisher stark auf die Bestimmung verschiedener Merkmale wirksamer Fortbildungen, jedoch ohne sich dabei spezifischer auf die Qualität von Lehr-Lern-Prozessen zu fokussieren. Der vorliegende Beitrag beschreibt Dimensionen der Prozessqualität von Fortbildungsveranstaltungen für Lehrkräfte, die aus verschiedenen Bereichen des Bildungssystems abgeleitet werden. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Professional development is an important resource for teacher professionalization. Research in this field has so far strongly focused on identifying various characteristics of effective professional development programs, however, without specifically focusing on the quality of teaching-learning processes in a single professional development event. This article presents several dimensions for the process quality based on different fields of the educational system. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2024 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 10.07.2024 |
Citation | Rzejak, Daniela; Gröschner, Alexander; Lipowsky, Frank; Richter, Dirk; Calcagni, Elisa: Dimensionen der Prozessqualität von Fortbildungsveranstaltungen für Lehrkräfte - In: Die Deutsche Schule 116 (2024) 2, S. 212-224 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-302089 - DOI: 10.25656/01:30208; 10.31244/dds.2024.02.10 |