search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Desirable Futures? Zum emanzipatorischen Potential von Gegenwarts- und Zukunftsbezügen in der Sexualpädagogik
Author
SourceBünger, Carsten [Red.]; Czejkowska, Agnieszka [Red.]; Lohmann, Ingrid [Red.]; Steffens, Gerd [Red.]: Zukunft - Stand jetzt. Weinheim ; Basel : Beltz Juventa 2022, S. 146-157. - (Jahrbuch für Pädagogik; 2021)
Document  (1.094 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-7799-6866-5; 978-3-7799-6865-8; 9783779968665; 9783779968658
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):Der vorliegende Beitrag widmet sich dem disziplinären und professionellen Feld der Sexualpädagogik, deren Ausrichtung in den letzten Jahrzehnten wiederholt Gegenstand und Kampffeld öffentlicher Debatten wurde. Die Entwicklung emanzipatorischer Sexualpädagogik ab Ende der 1960er Jahre wird über einen veränderten Bezug auf Zukunft und Gegenwart der Heranwachsenden in den Blick gerückt. An historische Verschiebungen anknüpfend, werden Gegenwarts- und Zukunftsbezüge gegenwärtiger Sexualpädagogik skizziert und die Frage nach emanzipatorischen Potentialen in sexualpädagogischen Aus- und Fortbildungen für Pädagoginnen und Pädagogen gestellt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article examines the disciplinary and professional field of sex education (in school), which has repeatedly been subject to public debates since its implementation over 50 years ago. The development of emancipatory orientated sex education at the end of the 1960 ies is being focused as a changed reference to both the present and the future of adolescents. Based on those historical shifts, references to the present and the future of current sex education are sketched and the question of emancipatory potential in sex education training for educators is posed. (DIPF/Orig.)
is part of:Zukunft - Stand jetzt
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication21.08.2024
CitationThuswald, Marion: Desirable Futures? Zum emanzipatorischen Potential von Gegenwarts- und Zukunftsbezügen in der Sexualpädagogik - In: Bünger, Carsten [Red.]; Czejkowska, Agnieszka [Red.]; Lohmann, Ingrid [Red.]; Steffens, Gerd [Red.]: Zukunft - Stand jetzt. Weinheim ; Basel : Beltz Juventa 2022, S. 146-157. - (Jahrbuch für Pädagogik; 2021) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-305675 - DOI: 10.25656/01:30567
export files

share content at social platforms