details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-309003
DOI: 10.25656/01:30900; 10.31244/dds.2024.03.10
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-309003
DOI: 10.25656/01:30900; 10.31244/dds.2024.03.10
Original Title |
Ganztag und Raum. Potenziale im Bestand entdecken und für inklusive ganztägige Bildung nutzen |
---|---|
Parallel title | All-day education and architecture. Discovering spatial and educational potentials in existing buildings |
Authors |
Kricke, Meike ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 116 (2024) 3, S. 324-329 ![]() |
Document | full text (183 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schule; Ganztagsschule; Raum; Raumentwicklung; Schulbau; Schulraum; Architektur; Schulentwicklung; Schulorganisation; Verwaltung; Schulträger; Partizipation; Inklusion; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Ganztägige Bildung funktioniert an vielen Schulen noch nach dem Prinzip „vormittags Schule, nachmittags Betreuung“. Diese Trennung spiegelt sich in der räumlichen Nutzung: Räume werden nur halbtägig genutzt; statt miteinander arbeiten die Teams nacheinander. Pädagogisch und räumlich wird viel Potenzial verschenkt. Im Projekt „Ganztag und Raum“ erarbeitet die Montag Stiftung Jugend und Gesellschaft mit Schulen, Verwaltung, Schulaufsicht und Trägern der Jugendhilfe Konzepte, die diese Trennung auflösen und räumliche sowie personelle Ressourcen neu denken, um inklusive ganztägige Bildungsprozesse zu gestalten. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In many schools, all-day education still follows the pattern of “school in the morning, childcare in the afternoon”. This separation is reflected in the use of space: rooms are only used till midday; instead of working together, the teams work one after the other. A lot of potential is wasted in educational and spatial terms. In the “All-day Education and Architecture” project, the Montag Stiftung Jugend und Gesellschaft (Montag Foundation for Youth and Society) is working with schools, administration and school inspection to develop concepts that resolve this separation and rethink spatial and personnel resources in order to organize inclusive all-day educational processes. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2024 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 06.09.2024 |
Citation | Kricke, Meike; Pampe, Barbara; Lemke, Lisa: Ganztag und Raum. Potenziale im Bestand entdecken und für inklusive ganztägige Bildung nutzen - In: Die Deutsche Schule 116 (2024) 3, S. 324-329 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-309003 - DOI: 10.25656/01:30900; 10.31244/dds.2024.03.10 |