search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Ganztag und Raum. Potenziale im Bestand entdecken und für inklusive ganztägige Bildung nutzen
Parallel titleAll-day education and architecture. Discovering spatial and educational potentials in existing buildings
Authors
SourceDie Deutsche Schule 116 (2024) 3, S. 324-329 ZDB
Document  (183 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Ganztägige Bildung funktioniert an vielen Schulen noch nach dem Prinzip „vormittags Schule, nachmittags Betreuung“. Diese Trennung spiegelt sich in der räumlichen Nutzung: Räume werden nur halbtägig genutzt; statt miteinander arbeiten die Teams nacheinander. Pädagogisch und räumlich wird viel Potenzial verschenkt. Im Projekt „Ganztag und Raum“ erarbeitet die Montag Stiftung Jugend und Gesellschaft mit Schulen, Verwaltung, Schulaufsicht und Trägern der Jugendhilfe Konzepte, die diese Trennung auflösen und räumliche sowie personelle Ressourcen neu denken, um inklusive ganztägige Bildungsprozesse zu gestalten. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In many schools, all-day education still follows the pattern of “school in the morning, childcare in the afternoon”. This separation is reflected in the use of space: rooms are only used till midday; instead of working together, the teams work one after the other. A lot of potential is wasted in educational and spatial terms. In the “All-day Education and Architecture” project, the Montag Stiftung Jugend und Gesellschaft (Montag Foundation for Youth and Society) is working with schools, administration and school inspection to develop concepts that resolve this separation and rethink spatial and personnel resources in order to organize inclusive all-day educational processes. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication06.09.2024
CitationKricke, Meike; Pampe, Barbara; Lemke, Lisa: Ganztag und Raum. Potenziale im Bestand entdecken und für inklusive ganztägige Bildung nutzen - In: Die Deutsche Schule 116 (2024) 3, S. 324-329 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-309003 - DOI: 10.25656/01:30900; 10.31244/dds.2024.03.10
export files

share content at social platforms