search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Linguistische Textverständlichkeitskriterien. Helfen sie bei der Darstellung chemischer Inhalte?
Authors
SourceZeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften : ZfDN 1 (1995) 1, S. 55-72 ZDB
Document  (2.768 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2197-988X; 0949-1147; 2197988X; 09491147
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Texte sind bei der Wissensvermittlung von zentraler Bedeutung. Somit ist auch die Textverständlichkeit ein wichtiger Parameter im Hinblick auf ein erfolgreiches Lernen mit Texten. In der vorliegenden Arbeit werden Texte mit chemischem Inhalt anhand von linguistischen Textverständlichkeitskriterien analysiert und die Leser-Text-Interaktion untersucht. Die Ergebnisse führen zu charakteristischen Merkmalen, die die Verständlichkeit von derartigen Fachtexten erhöhen. Die Umsetzung dieser Erkenntnisse in die Konstruktion eines neuen Textes wird erprobt und ihre Auswirkungen untersucht. Es ist möglich, auf diese Weise das Lernergebnis des Lesens derartiger Texte zu verbessern. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Texts are of crucial importance concerning the imparting of knowledge. Therefore text comprehension is an important variable with regard to successful learning using texts. Therefore in this paper texts with Chemical contents are analyzed on the basis of linguistical critena of text comprehension and the readertext-interaction is closely examined. The results lead to characteristic marks which increase comprehension of those texts. These findings are used to construct a new text and its effects on the learning process are investigated. It is possible to improve the learning outcome in this way. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication17.10.2024
CitationSumfleth, Elke; Schüttler, Susanne: Linguistische Textverständlichkeitskriterien. Helfen sie bei der Darstellung chemischer Inhalte? - In: Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften : ZfDN 1 (1995) 1, S. 55-72 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-314647 - DOI: 10.25656/01:31464
export files

share content at social platforms