search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Biologieunterricht - exemplarisch für das Exemplarische
Author
SourceZeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften : ZfDN 2 (1996) 3, S. 17-24 ZDB
Document  (1.257 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2197-988X; 0949-1147; 2197988X; 09491147
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Vor allem Wagenschein hat das Exemplarische Prinzip, ein Verfahren der Themenauswahl und des Unterrichtens im Biologieunterricht, beeinflußt. Vier vernetzte, sich gegenseitig bedingende Komponenten kann man bei Wagenschein erkennen: 1. Das Elementare (grundlegende Inhalte der Wissenschaft), 2. Das Genetische (induktives Vorgehen), 3. Begegnung mit Phänomenen, 4. Das Fundamentale (Fragen, die unser Selbstverständnis betreffen). Die gemeinsame Anwendung dieser vier Komponenten auf bestimmte Themen des Biologieunterrichts wird anhand von Beispielen erörtert. Beachtung des Exemplarischen Prinzips könnte unterschiedlichen Forderungen nach einer Verbesserung des Biologieunterrichts gerecht werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Mainly Wagenschein has influenced the "Exemplar Approach“ (Exemplarisches Prinzip) - a combined method of matter-selection and teaching - as it is used in biology teaching. In his work one can find four typical components of this principle: 1. the elementary (basic themes in Science), 2. generic teaching and learning (or inductive way of learning), 3. taking note of phenomena, 4. the fundamental (questions concerning the human self-image). Examples for using these four components in the teaching of biological themes are discussed. The exemplar approach may help to improve biology teaching. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication18.10.2024
CitationBerck, Karl-Heinz: Biologieunterricht - exemplarisch für das Exemplarische - In: Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften : ZfDN 2 (1996) 3, S. 17-24 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-314914 - DOI: 10.25656/01:31491
export files

share content at social platforms