search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Physikspezifische entwicklungspsychologische Konzepte
Author
SourceZeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften : ZfDN 4 (1998) 1, S. 45-49 ZDB
Document  (859 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2197-988X; 0949-1147; 2197988X; 09491147
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Kompensations- und Erhaltungsvorstellungen spielen in Piagets Theorie zur Entwicklung der kognitiven Ausstattung des Individuums eine wichtige Rolle. Anhand der Erklärung von einfachen Stoßexperimenten (computersimuliert und real durchgeführt) wird diskutiert, welche Rolle diese Vorstellungen bei der Deutung von Phänomenen im Bereich der Newtonschen Physik spielen können. Es zeigt sich, daß die Dinge in aller Regel weniger einfach liegen als die Theorie von Piaget es erscheinen läßt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Compensation and Conservation are core Schemata in Piaget's theory of cognitive development. Students' attempts to explain simply experiments on giving moving bodies (in reality and also in Computer simulations) additional velocity by pushing them in a particular direction are employed to discuss difficulties of the two Schemata as described by Piaget. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication21.10.2024
CitationJung, Walter: Physikspezifische entwicklungspsychologische Konzepte - In: Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften : ZfDN 4 (1998) 1, S. 45-49 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-314993 - DOI: 10.25656/01:31499
export files

share content at social platforms