search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Vergleich von Profilen der Naturwissenschafts- und Problemlöse-Aufgaben der PISA 2003-Studie
Parallel titleComparison of profiles of science and problem solving tasks in the PISA 2003-study
Authors
SourceZeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften : ZfDN 16 (2010), S. 315-327 ZDB
Document  (265 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2197-988X; 0949-1147; 2197988X; 09491147
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Ausgangspunkt zweier vorgestellter Studien sind Ergebnisse der PISA 2003-Studie. Neben den fachlichen Kompetenzen Mathematik, Lesen und Naturwissenschaften wurde in PISA-2003 zusätzlich als fächerübergreifende Kompetenz das analytische Problemlösen im internationalen Vergleich erhoben. Bei Schülerinnen und Schülern in Deutschland trat ein besonderes Ergebnis auf: Im Problemlösen zeigten sie signifikant überdurchschnittliche Ergebnisse, während sie in den Naturwissenschaften nur durchschnittliche Werte erzielten. Die vorliegenden Studien untersuchen, was die charakteristischen Merkmale der Naturwissenschafts- und Problemlöse-Aufgaben aus PISA sind und inwiefern diese Merkmale einen Einfluss auf die Schwierigkeit der Aufgaben haben. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Two studies are presented which are based on results of the PISA study 2003. Beside the subject-specific competencies mathematics, reading and science, PISA also assessed cross-curricular problem solving. For the German students a conspicuous result was found: They performed significantly above the international average in problem solving, but showed average results in science. The present studies analyze the specific characteristics of science and problem solving tasks from PISA and examine if these characteristics have an influence on the difficulty of these tasks. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication29.10.2024
CitationRumann, Stefan; Fleischer, Jens; Stawitz, Holger; Wirth, Joachim; Leutner, Detlev: Vergleich von Profilen der Naturwissenschafts- und Problemlöse-Aufgaben der PISA 2003-Studie - In: Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften : ZfDN 16 (2010), S. 315-327 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-317353 - DOI: 10.25656/01:31735
export files

share content at social platforms