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URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-317852
DOI: 10.25656/01:31785; 10.35468/jfad-12-2024-05
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-317852
DOI: 10.25656/01:31785; 10.35468/jfad-12-2024-05
Original Title |
Bewegte Hochschullehre curricular verankern. Eine prä-experimentelle Evaluationsstudie |
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Parallel title | Anchoring physically active university teaching in the curriculum. An empirical study on expectations, teaching competency enhancement, and body awareness from a student perspective |
Authors |
Rupp, Robert ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Journal für allgemeine Didaktik : JfAD 12 (2024) 12, S. 109-133 ![]() |
Document | full text (1.675 KB) |
License of the document |
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Keywords (German) | Körperlichkeit; Hochschullehre; Bewegung <Motorische>; Körper <Biol>; Bewegungsaktivität; Lehramtsstudent; Gesundheitsförderung; Curriculum; Explorative Studie; Evaluation |
sub-discipline | Empirical Educational Research Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISBN | 978-3-7815-6120-5; 978-3-7815-2664-8; 9783781561205; 9783781526648 |
ISSN | 2943-9078; 2943-906X; 29439078; 2943906X |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Den Körper über Bewegung und körperliche Aktivierung in Lehr-Lernkontexte einzubinden ist im Hochschulkontext selten zu finden. Es dominiert die kognitive und geistige Leistungserbringung in ruhender, sitzender Haltung. Mit der Evaluation eines curricular verankerten Moduls zur Bewegungsaktivierung in Lehr-Lernkontexten wurde eine Lehrkompetenzerweiterung und Körpersensibilisierung bei Lehramtsstudierenden (n=144) untersucht. Es zeigt sich ein geringes Vorwissen der Studierenden zu lernbezogener Bewegungsaktivierung sowie eine durchweg positive Resonanz auf das Seminar und die Lehrkompetenzerweiterung mit unmittelbarer Relevanz für ihren späteren Beruf. Darüber hinaus wird eine erhöhte Sensibilisierung für den Umgang mit dem Körper und der Bewegung im Studien- und Arbeitsalltags sichtbar. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Incorporating the body through movement and physical activation into teaching-learning contexts is rarely found in higher education. Cognitive and mental performance dominates in a stationary, seated posture. Through the evaluation of a curriculum-embedded module on physical activation in teaching-learning contexts, the expansion of teaching competence and body awareness among education students (n=144) was examined. Results show a low level of student knowledge regarding learning-related movement activation, alongside consistent positive feedback on the seminar and the expansion of teaching competence with immediate relevance to their future profession. Additionally, an increased awareness of handling the body and movement in everyday academic and professional life becomes apparent. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Journal für allgemeine Didaktik : JfAD Jahr: 2024 |
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Date of publication | 17.10.2024 |
Citation | Rupp, Robert; Wallmann-Sperlich, Birgit; Schlimmer, Lotte; Bucksch, Jens: Bewegte Hochschullehre curricular verankern. Eine prä-experimentelle Evaluationsstudie - In: Journal für allgemeine Didaktik : JfAD 12 (2024) 12, S. 109-133 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-317852 - DOI: 10.25656/01:31785; 10.35468/jfad-12-2024-05 |