details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-321174
DOI: 10.25656/01:32117; 10.24452/sjer.46.3.1
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-321174
DOI: 10.25656/01:32117; 10.24452/sjer.46.3.1
Original Title |
Sprachbildung im Kindergartenalltag. Entwicklung des Instruments EULE zur Einschätzung des erwerbsunterstützenden Lehrpersonenhandelns |
---|---|
Parallel title | Language education in Kindergarten classrooms. Development of a measurement instrument assessing the quality of teachers' scaffolding in everyday interactions |
Authors |
Isler, Dieter ![]() ![]() ![]() |
Source | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 46 (2024) 3, S. 138-152 ![]() |
Document | full text (261 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Kindergarten; Kind; Unterricht; Kommunikation; Spracherwerb; Sprachbildung; Mündlicher Sprachgebrauch; Text; Interaktion; Qualität; Lehrpersonal; Unterstützung; Pädagogisches Handeln; Messinstrument; Videoaufzeichnung; Empirische Untersuchung |
sub-discipline | Empirical Educational Research Early Childhood Education and Care |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2624-8492; 26248492 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In der EmTiK-Interventionsstudie wurden in 65 Klassen die mündlichen Textfähigkeiten der Kinder sowie das erwerbsunterstützende Handeln der Lehrpersonen untersucht. In diesem Beitrag wird das Instrument "Erwerbsunterstützendes Lehrpersonenhandeln" (EULE) vorgestellt. Das Konstrukt besteht aus vier Facetten: Rahmung und Steuerung, Adaption, Anregung und Sprachliche Mittel. Diese Facetten wurden anhand von Videoaufnahmen eingeschätzt, wobei ein holistisches Basisrating mit einem kriteriengeleiteten Zusatzrating kombiniert wurde. Die empirische Überprüfung ergab eine ausreichende Inter-Rater-Reliabilität, skalare Messinvarianz über die drei Messzeitpunkte hinweg und eine hohe interne Konsistenz. EULE erweist sich somit als zuverlässiges Instrument zur Einschätzung der Qualität der Erwerbsunterstützung mündlicher Textfähigkeiten. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In the EmTiK intervention study, children's oral text abilities and the scaffolding quality of their teachers were examined in 65 classrooms. This article presents the instrument «Erwerbsunterstützendes Lehrpersonenhandeln» (EULE). The construct consists of four facets: framing and control, adaptation, stimulation, and linguistic means. These facets were assessed using video recordings, combining a holistic basic rating with a criterion-guided additional rating. Empirical testing revealed sufficient inter-rater reliability, scalar measurement invariance across the three measurement occasions, and high internal consistency. EULE thus proves to be a reliable instrument for assessing the quality of scaffolding in oral text abilities. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften Jahr: 2024 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 13.12.2024 |
Citation | Isler, Dieter; Hefti, Claudia; Schönberger, Judith; Sticca, Fabio: Sprachbildung im Kindergartenalltag. Entwicklung des Instruments EULE zur Einschätzung des erwerbsunterstützenden Lehrpersonenhandelns - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 46 (2024) 3, S. 138-152 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-321174 - DOI: 10.25656/01:32117; 10.24452/sjer.46.3.1 |