details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-321731
DOI: 10.25656/01:32173; 10.35468/6130-03
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-321731
DOI: 10.25656/01:32173; 10.35468/6130-03
Original Title |
Schüler:innen-Perspektiven und konstituierende Rahmung. Implikationen für empirische Zugänge am Beispiel inklusiver unterrichtlicher Settings |
---|---|
Parallel title | Student perspectives and constitutive framing. Implications for empirical approaches using examples inclusive teaching settings |
Authors |
Papke, Katharina;
Wagner-Willi, Monika ![]() ![]() |
Source | Matthes, Dominique [Hrsg.]; Hinzke, Jan-Hendrik [Hrsg.]; Pallesen, Hilke [Hrsg.]; Wittek, Doris [Hrsg.]: Dokumentarische Schüler:innenforschung. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 68-85. - (Dokumentarische Schulforschung) |
Document | full text (486 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schulforschung; Unterrichtsforschung; Schüler; Schule; Unterricht; Schülerperspektive; Inklusion; Dokumentarische Methode; Gruppendiskussion; Komparation |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6130-4; 978-3-7815-2674-7; 9783781561304; 9783781526747 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Im Rahmen des Beitrages wird diskutiert, inwiefern (Peer-)Gruppendiskussionen und deren dokumentarische Interpretation die „Erlebniszentren und Relevanzsysteme“ (Nentwig-Gesemann 2002, S. 46) von Schüler:innen offenlegen können sowie in welchem Zusammenhang diese mit der konstituierenden Rahmung (Bohnsack 2020) der Unterrichtsinteraktion stehen. Entlang von empirischen Beispielen aus als inklusiv firmierenden unterrichtlichen Settings wird dabei den Erkenntnispotenzialen und methodologischen Herausforderungen, die mit diesem empirischen Zugang für die Schüler:innenforschung verbunden sind, nachgegangen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The article discusses in how far (peer-)group discussions and their documentary interpretation can reveal the central experiences and relevancies (cf. Nentwig-Gesemann 2002, p. 46) of pupils and clarify the relation between these and the constituting framework (Bohnsack 2020) of the class interaction. Against this background, the question of the approach’s insights and methodological challenges shall be pursued along empirical examples from teaching settings labeled as inclusive. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Dokumentarische Schüler:innenforschung |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 08.01.2025 |
Citation | Papke, Katharina; Wagner-Willi, Monika: Schüler:innen-Perspektiven und konstituierende Rahmung. Implikationen für empirische Zugänge am Beispiel inklusiver unterrichtlicher Settings - In: Matthes, Dominique [Hrsg.]; Hinzke, Jan-Hendrik [Hrsg.]; Pallesen, Hilke [Hrsg.]; Wittek, Doris [Hrsg.]: Dokumentarische Schüler:innenforschung. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 68-85. - (Dokumentarische Schulforschung) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-321731 - DOI: 10.25656/01:32173; 10.35468/6130-03 |