search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Child and parent perceptions of parental homework involvement
Parallel titleElterliche Hausaufgabenhilfe aus Kind- und Elternperspektive
Authors
SourceJournal for educational research online 15 (2023) 2, S. 274-293 ZDB
Document  (400 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1866-6671; 18666671
LanguageEnglish
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):Helping with homework is one of the most typical ways in which parents become involved in their children's schooling. Previous research has mainly focused on the child's perception of parental homework involvement. The present study examined whether parents and their children perceive parental homework involvement differently. We analysed data from 881 children, their mothers, and their fathers in the German-speaking part of Belgium. We found small to moderate associations (r=.23 to r=.60) between child and parent perceptions, the highest association being for the quantity of parental involvement. Moreover, both mothers and fathers perceived their own involvement more positively than did their children. Further differences were found concerning the gender of parent and child. (DIPF/Orig.)
Abstract (German):Bei der elterlichen Hausaufgabenhilfe handelt es sich um eine der gängigsten Formen wie sich Eltern an der Schullaufbahn ihres Kindes beteiligen. Die bisherige Forschung hat sich allerdings hauptsächlich auf die Wahrnehmung des Kindes bezüglich der elterlichen Hausaufgabenhilfe fokussiert. In der vorliegenden Studie wurde untersucht, ob Eltern und ihre Kinder die elterliche Hausaufgabenhilfe unterschiedlich wahrnehmen. Es wurden Daten von 881 Kindern, ihren Müttern und Vätern im deutschsprachigen Teil Belgiens untersucht. Es wurden geringe bis mittlere Zusammenhänge (r = .23 bis r = .60) zwischen den Wahrnehmungen von Kindern und Eltern gefunden, wobei sich der höchste Zusammenhang für die Quantität der elterlichen Hausaufgabenhilfe finden ließ. Außerdem nahmen sowohl Mütter als auch Väter ihre eigene Hausaufgabenhilfe positiver wahr als ihre Kinder. Weitere Unterschiede wurden für das Geschlecht der Eltern und des Kindes festgestellt. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.02.2025
CitationMoroni, Sandra; Dumont, Hanna: Child and parent perceptions of parental homework involvement - In: Journal for educational research online 15 (2023) 2, S. 274-293 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-325015 - DOI: 10.25656/01:32501; 10.31244/jero.2023.02.07
export files

share content at social platforms