details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327526
DOI: 10.25656/01:32752; 10.35468/6152-06
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327526
DOI: 10.25656/01:32752; 10.35468/6152-06
Title |
Potentiale des Sachunterrichts für das Lernen und Leben in einer post-heteronormativen Gesellschaft |
---|---|
Authors |
Baar, Robert ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Schomaker, Claudia [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 71-84. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 35) |
Document | full text (515 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Sachunterricht; Grundschule; Selbstbestimmtes Leben; Sexuelle Identität; Professionalisierung; Lehrerbildung; Heteronormativität; Akzeptanz |
sub-discipline | Gender Studies and Education Teaching Didactics/General Educational Topics |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6152-6; 978-3-7815-2692-1; 9783781561526; 9783781526921 |
Language | German |
Year of creation | 2025 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Autor*innen diskutieren, in welcher Weise das Fach Sachunterricht aus seinem Bildungsanspruch heraus es Kindern ermöglicht, ein selbstbestimmtes Leben in Bezug auf ihre je individuelle sexuelle Identität zu führen und welche Professionalisierungsaufgaben für Lehrkräfte damit einhergehen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Gender and sexual diversity are topics that are only dealt with to a limited extent in the context of general studies lessons (‘Sachunterricht’). Although the subject is often assigned the task of providing initial sex education in schools, these topics are rarely included in classroom practice. Against this background, the article examines, on the basis of empirical data and studies, how the subject ‘Sachunterricht’ can contribute to preparing children for an autonomous and at the same time solidary life in a post-heteronormative society. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 03.06.2025 |
Citation | Baar, Robert; Klenk, Florian Cristóbal; Siebach, Martin; Thuswald, Marion: Potentiale des Sachunterrichts für das Lernen und Leben in einer post-heteronormativen Gesellschaft - In: Schomaker, Claudia [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 71-84. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 35) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327526 - DOI: 10.25656/01:32752; 10.35468/6152-06 |