details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327694
DOI: 10.25656/01:32769; 10.35468/6152-23
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327694
DOI: 10.25656/01:32769; 10.35468/6152-23
Title |
Die Ungewissheitstoleranz von Lehrkräften – eine Voraussetzung für einen 'Sachunterricht der Ungewissheit'? |
---|---|
Author |
Simon, Toni ![]() |
Source | Schomaker, Claudia [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 254-262. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 35) |
Document | full text (773 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Sachunterricht; Grundschule; Ungewissheit; Toleranz; Lehrer; Inklusion; Unterricht; Fragebogenerhebung |
sub-discipline | Special Education Teaching Didactics/General Educational Topics |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6152-6; 978-3-7815-2692-1; 9783781561526; 9783781526921 |
Language | German |
Year of creation | 2025 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Autor zeigt anhand der Befunde eines aktuell durchgeführten Projektes, dass insbesondere für die Anforderungen inklusiven Sachunterrichts der Ungewissheitstoleranz von Sachunterrichtslehrkräften eine hohe Bedeutung beizumessen ist. Er verweist darüber hinaus auf weitere Perspektiven für die Unterrichts- und Professionsforschung. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In terms of competence theory and psychology, for example, teachers’ tolerance of uncertainty (UGT) is considered highly relevant for teaching and learning in open settings based on constructivist teaching-learning-theories, which are associated with greater uncertainty. Previous empirical studies show that teachers with a high UGT have advantages in dealing with uncertain requirements. Although teaching and learning in the medium of uncertainty (Alt & Michalik 2021) is of great importance for General Studies [Sachunterricht], there have so far been few studies on UGT (in a broad sense) conducted in the context of General Studies didactics. This article addresses this desideratum and summarizes the results of a quantitative study (N=2200) on the UGT of prospective teachers of General Studies. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 03.06.2025 |
Citation | Simon, Toni: Die Ungewissheitstoleranz von Lehrkräften – eine Voraussetzung für einen 'Sachunterricht der Ungewissheit'? - In: Schomaker, Claudia [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 254-262. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 35) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327694 - DOI: 10.25656/01:32769; 10.35468/6152-23 |