details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327860
DOI: 10.25656/01:32786; 10.3224/hibifo.v12i1.06
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327860
DOI: 10.25656/01:32786; 10.3224/hibifo.v12i1.06
Original Title |
Nachhaltigkeitsbezogene Kompetenzen für die berufliche Bildung – Ein Strukturmodell für die gastronomischen Berufe |
---|---|
Parallel title | Sustainability-related competencies for vocational education and training – a structural model for the gastronomic professions |
Author |
Steinmeier, Fara ![]() |
Source | Haushalt in Bildung & Forschung 12 (2023) 1, S. 77-92 ![]() |
Document | full text (486 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Nachhaltigkeit; Berufsbildung; Kompetenz; Berufliche Kompetenz; Handlungskompetenz; Gastronomie; Arbeitsprozess; Umweltpädagogik; Nachhaltige Entwicklung |
sub-discipline | Vocational Education and Training Environmental Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2193-8806; 2196-1662; 21938806; 21961662 |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Eine stärkere Berücksichtigung von Nachhaltigkeitsaspekten ist ein erklärtes Ziel der Neuordnung der gastronomischen Berufe. Zudem ist Nachhaltigkeit durch die modernisierte Standardberufsbildposition „Umweltschutz und Nachhaltigkeit“ curricular verankert. In diesem Beitrag wird aufgezeigt, wie nachhaltigkeitsbezogene Kompetenzen in der Gastronomie bestimmt werden können. Damit soll eine Orientierung für die Gestaltung von Lehr-Lernprozessen gegeben werden. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | A stronger consideration of sustainability aspects is a declared goal of the reorganization of the gastronomic professions. In addition, sustainability is anchored in the curriculum through the modernised standard occupational profile item “Environmental protection and sustainability”. This article shows how sustainability-related competencies can be determined in gastronomy. This is intended to provide orientation for the design of teaching-learning processes. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Haushalt in Bildung & Forschung Jahr: 2023 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 17.03.2025 |
Citation | Steinmeier, Fara: Nachhaltigkeitsbezogene Kompetenzen für die berufliche Bildung – Ein Strukturmodell für die gastronomischen Berufe - In: Haushalt in Bildung & Forschung 12 (2023) 1, S. 77-92 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327860 - DOI: 10.25656/01:32786; 10.3224/hibifo.v12i1.06 |