search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Self-Assessments als Instrument zur Leistungsdiagnostik und evidenzbasierten Weiterentwicklung der Qualität im Lehramtsstudium der Sozialwissenschaften
Parallel titleSelf-assessment as a tool for performance diagnostics and evidence-based quality development in teacher education in the social sciences
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 42 (2024) 3, S. 339-355 ZDB
Document  (1.409 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag thematisiert die Implementation eines kombinierten Self-Assessment-Verfahrens in der universitären Lehrkräftebildung im Fach der Sozialwissenschaften. Unter Einsatz eines standardisierten Testinstruments werden im Rahmen einer Leistungsdiagnostik sowohl das Professionswissen von Lehramtsstudierenden als auch ihre Einschätzungen des eigenen Wissensstandes erhoben. Am Beispiel der Ergebnisse einer Teilstudie werden Potenziale und Herausforderungen dieses multiperspektivischen Self-Assessment-Verfahrens für die evidenzbasierte Qualitätssicherung und Qualitätsentwicklung des Lehramtsstudiums aufgezeigt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article discusses the implementation of a combined self-assessment procedure in university teacher education in the social sciences. A standardised test instrument is used to assess both the professional knowledge of pre-service teachers and their assessment of their own level of knowledge as part of performance diagnostics. The potential and the challenges of this multi-perspective self-assessment procedure for evidence-based quality assurance and development of teacher education are demonstrated using the results of a sub-study as an example. (DIPF/Orig.)
publisher's URL
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication16.04.2025
CitationManzel, Sabine; Niedecker, Judith; Heyen, Frederik: Self-Assessments als Instrument zur Leistungsdiagnostik und evidenzbasierten Weiterentwicklung der Qualität im Lehramtsstudium der Sozialwissenschaften - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 42 (2024) 3, S. 339-355 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-329191 - DOI: 10.25656/01:32919; 10.36950/bzl.42.3.2024.10381
export files

share content at social platforms