search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Wissenschaftsorientierung von Dozierenden in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Spielt die berufliche Laufbahn eine Rolle?
Parallel titleAcademic orientation of lecturers in teacher education. Does the professional career play a role?
Authors
SourceSchweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 47 (2025) 1, S. 1-15 ZDB
Document  (317 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2624-8492; 26248492
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Hochschuldozierende beeinflussen massgeblich die Kompetenzentwicklung angehender Lehrpersonen und sollen sowohl berufspraktisch als auch wissenschaftlich qualifiziert sein. Während die Diskussion bisher vor allem die berufspraktische Erfahrung betonte, fokussiert dieser Beitrag die wissenschaftliche Qualifikation. Anhand einer schweizweiten Befragung von Dozierenden an Pädagogischen Hochschulen (N = 814) wird untersucht, wie wissenschaftliche Berufsetappen die Wissenschaftsorientierung der Dozierenden prägen. Die Analyse zeigt, dass Dozierende mit Promotion oder früherer Universitätsanstellung eine stärkere Wissenschaftsorientierung aufweisen und aktiver am Fachdiskurs teilnehmen. Die Ergebnisse und ihre Implikationen für die Lehrerinnen- und Lehrerbildung werden diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):University lecturers significantly influence the competence development of future teachers and should be qualified both practically and academically. While the discussion has mainly focused on practical experience, this article emphasizes academic qualifications. It explores the link between academic career stages and lecturers’ academic orientation in teacher education, using data from a nationwide survey in Switzerland of 814 lecturers. The analysis reveals that lecturers with a doctorate or former employment at a university have a stronger scientific orientation and engage more in professional discourse. The results and their implications for teacher education are discussed. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication29.04.2025
CitationElderton, Melanie; Scheidig, Falk; Tettenborn, Annette: Wissenschaftsorientierung von Dozierenden in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Spielt die berufliche Laufbahn eine Rolle? - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 47 (2025) 1, S. 1-15 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-330957 - DOI: 10.25656/01:33095; 10.24452/sjer.47.1.1
export files

share content at social platforms