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URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-335716
DOI: 10.25656/01:33571; 10.36950/bzl.43.1.2025.10390
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-335716
DOI: 10.25656/01:33571; 10.36950/bzl.43.1.2025.10390
Original Title |
Berufsbildung: Lernortkooperation im digitalen Wandel - Welche Kompetenzen benötigen Lehrpersonen? |
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Parallel title | Vocational education and training: Learning location cooperation in digital transformation – Design and implementation of a MOOC in the DACH-region |
Authors |
Seufert, Sabine ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 43 (2025) 1, S. 89-105 ![]() |
Document | full text (1.244 KB) |
License of the document |
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Keywords (German) | Digitalisierung; Berufsbildung; Lernortkooperation; Lehrerbildung; Künstliche Intelligenz |
sub-discipline | Adult Education / Further Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2025 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die digitale Transformation erfordert neue Kompetenzen für die Lernortkooperation in der Berufsbildung. Dieser Aspekt wurde im TPACK-Modell für die Lehrpersonenbildung bislang vernachlässigt. Im Projekt «Zukunft Lernen» wurde mit Lehrpersonen aus drei Ländern ein MOOC-Curriculum entwickelt, das den gezielten Einsatz digitaler und KI-basierter Technologien zur Vernetzung schulischer und betrieblicher Lernorte unterstützt. Im Rahmen eines Design-Based-Research-Ansatzes wurden dafür zentrale Kompetenzbereiche und Designprinzipien identifiziert. Die Ergebnisse zeigen, dass digitale Ansätze der Lernortkooperation aus der Perspektive der Lehrpersonen die Zusammenarbeit zwischen den Lernorten erheblich verbessern können. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Digital transformation requires new skills for learning location cooperation in vocational education and training. This aspect has been neglected in the TPACK model for teacher development so far. In the project «Future Learning», a MOOC curriculum was developed with teachers from three countries. It supports the targeted use of digital and AI based technologies for connecting learning locations in companies and schools. A design-based research approach was used to identify key domains of expertise and design principles. The results show that digital approaches to learning location cooperation can significantly improve collaboration between the learning locations from the teachers’ perspective. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2025 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 19.08.2025 |
Citation | Seufert, Sabine; Gössling, Bernd; Ifenthaler, Dirk; Ostendorf, Annette: Berufsbildung: Lernortkooperation im digitalen Wandel - Welche Kompetenzen benötigen Lehrpersonen? - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 43 (2025) 1, S. 89-105 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-335716 - DOI: 10.25656/01:33571; 10.36950/bzl.43.1.2025.10390 |