search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Die staatliche Schule als Referenzpunkt im Ringen um Anerkennung als Bildungsinstanz. Empirische Explorationen zu non-formalen Bildungsangeboten von Migrant:innenselbstorganisationen
Parallel titleThe state school as a point of reference in the struggle for recognition as an educational institution. Empirical explorations of non-formal education organized by migrant self-organizations
Authors
SourceZeitschrift für erziehungswissenschaftliche Migrationsforschung : ZeM 2 (2023) 1, S. 91-105 ZDB
Document  (208 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2701-2476; 2701-2484; 27012476; 27012484
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Non-formale Bildungsangebote von Migrant:innenselbstorganisationen werden im vorliegenden Beitrag in ihrem Verhältnis zur Institution Schule zum Gegenstand explorativer Analysen. Ausgehend von Einblicken in den disparaten Forschungsstand zum Thema non-formale Bildung im Kontext der Migrationsgesellschaft und der Beobachtung einer Leerstelle in der deutschsprachigen Forschung zeigt der Beitrag, dass non-formale Bildungsangebote in ihrer gesellschaftlichen Positionierung und Organisation eng an der Institution Schule orientiert sind. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Non-formal education offered by migrant self-organizations are focused based on explorative analyses. Existing research on non-formal education in the context of the German migration society remains fragmentary and widely fades out their relation to formal education. The paper presents selected findings on how non-formal education in migrant organizations relates to the school institution. It shows that non-formal education offers are closely oriented to the institution school in their social positioning and organization. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication22.07.2025
CitationKarakaşoğlu, Yasemin; Pfaff, Nicolle; Vogel, Dita: Die staatliche Schule als Referenzpunkt im Ringen um Anerkennung als Bildungsinstanz. Empirische Explorationen zu non-formalen Bildungsangeboten von Migrant:innenselbstorganisationen - In: Zeitschrift für erziehungswissenschaftliche Migrationsforschung : ZeM 2 (2023) 1, S. 91-105 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-336841 - DOI: 10.25656/01:33684; 10.3224/zem.v2i1.07
export files

share content at social platforms