details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-336841
DOI: 10.25656/01:33684; 10.3224/zem.v2i1.07
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-336841
DOI: 10.25656/01:33684; 10.3224/zem.v2i1.07
Original Title |
Die staatliche Schule als Referenzpunkt im Ringen um Anerkennung als Bildungsinstanz. Empirische Explorationen zu non-formalen Bildungsangeboten von Migrant:innenselbstorganisationen |
---|---|
Parallel title | The state school as a point of reference in the struggle for recognition as an educational institution. Empirical explorations of non-formal education organized by migrant self-organizations |
Authors |
Karakaşoğlu, Yasemin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Zeitschrift für erziehungswissenschaftliche Migrationsforschung : ZeM 2 (2023) 1, S. 91-105 ![]() |
Document | full text (208 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Migrant; Selbstorganisation; Non-formale Bildung; Bildungsangebot; Anerkennung; Schule; Orientierung; Migration; Gesellschaft; Forschungsstand; Exploration; Rekonstruktion; Akteur; Interview; Qualitative Forschung; Empirische Untersuchung; Ruhrgebiet; Deutschland |
sub-discipline | Intercultural and International Comparative Educational Research Empirical Educational Research |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2701-2476; 2701-2484; 27012476; 27012484 |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Non-formale Bildungsangebote von Migrant:innenselbstorganisationen werden im vorliegenden Beitrag in ihrem Verhältnis zur Institution Schule zum Gegenstand explorativer Analysen. Ausgehend von Einblicken in den disparaten Forschungsstand zum Thema non-formale Bildung im Kontext der Migrationsgesellschaft und der Beobachtung einer Leerstelle in der deutschsprachigen Forschung zeigt der Beitrag, dass non-formale Bildungsangebote in ihrer gesellschaftlichen Positionierung und Organisation eng an der Institution Schule orientiert sind. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Non-formal education offered by migrant self-organizations are focused based on explorative analyses. Existing research on non-formal education in the context of the German migration society remains fragmentary and widely fades out their relation to formal education. The paper presents selected findings on how non-formal education in migrant organizations relates to the school institution. It shows that non-formal education offers are closely oriented to the institution school in their social positioning and organization. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für erziehungswissenschaftliche Migrationsforschung : ZeM Jahr: 2023 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 22.07.2025 |
Citation | Karakaşoğlu, Yasemin; Pfaff, Nicolle; Vogel, Dita: Die staatliche Schule als Referenzpunkt im Ringen um Anerkennung als Bildungsinstanz. Empirische Explorationen zu non-formalen Bildungsangeboten von Migrant:innenselbstorganisationen - In: Zeitschrift für erziehungswissenschaftliche Migrationsforschung : ZeM 2 (2023) 1, S. 91-105 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-336841 - DOI: 10.25656/01:33684; 10.3224/zem.v2i1.07 |