search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Demokratie in Schule und Lehrer*innenbildung
Parallel titleDemocracy in schools and teacher education
Authors
SourceDie Deutsche Schule 117 (2025) 1/2, S. 103-111 ZDB
Document  (792 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Wie können angehende Lehrkräfte und Berufseinsteiger*innen darauf vorbereitet werden, eine demokratische Schul- und Unterrichtskultur zu gestalten und antidemokratischen Konfrontationen in der Schule zu begegnen? Dieser Diskussionsbeitrag richtet den Blick zunächst auf demokratische Konzepte und Praxiserfahrungen von Schulen, thematisiert die Position und Stellung von „Demokratiebildung“ exemplarisch in Lehramtsstudiengängen und verknüpft diese Darstellung mit Überlegungen für eine Aus- und Fortbildung von Lehrkräften, welche die Professionalisierung für die Querschnittsaufgabe der Demokratiebildung zumindest im Ansatz berücksichtigt. Abschließend wird der Entwicklungs- und Forschungsbedarf aus bildungswissenschaftlicher Sicht angesprochen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):How can prospective and new teachers be prepared to shape a democratic school and teaching culture and counter anti-democratic confrontations at school? This article examines democratic concepts and practical experiences in schools, to then explore the position and role of “democratic education” in teacher training programs looking at exemplary cases. This is complemented by considerations for the initial and continuing education of teachers that take into account the professionalization of democratic education as an overarching task. Finally, the need for further development and research from an educational science perspective is addressed. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication25.07.2025
CitationBeutel, Silvia-Iris; Geweke, Michaele; Ruberg, Christiane; Spankeren, Lutz van: Demokratie in Schule und Lehrer*innenbildung - In: Die Deutsche Schule 117 (2025) 1/2, S. 103-111 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-337044 - DOI: 10.25656/01:33704; 10.31244/dds.2025.02.10
export files

share content at social platforms