details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-337044
DOI: 10.25656/01:33704; 10.31244/dds.2025.02.10
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-337044
DOI: 10.25656/01:33704; 10.31244/dds.2025.02.10
Original Title |
Demokratie in Schule und Lehrer*innenbildung |
---|---|
Parallel title | Democracy in schools and teacher education |
Authors |
Beutel, Silvia-Iris ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 117 (2025) 1/2, S. 103-111 ![]() |
Document | full text (792 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schule; Demokratische Bildung; Demokratie; Lehrerbildung; Angebot; Demokratische Erziehung; Lehrerfortbildung; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2025 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Wie können angehende Lehrkräfte und Berufseinsteiger*innen darauf vorbereitet werden, eine demokratische Schul- und Unterrichtskultur zu gestalten und antidemokratischen Konfrontationen in der Schule zu begegnen? Dieser Diskussionsbeitrag richtet den Blick zunächst auf demokratische Konzepte und Praxiserfahrungen von Schulen, thematisiert die Position und Stellung von „Demokratiebildung“ exemplarisch in Lehramtsstudiengängen und verknüpft diese Darstellung mit Überlegungen für eine Aus- und Fortbildung von Lehrkräften, welche die Professionalisierung für die Querschnittsaufgabe der Demokratiebildung zumindest im Ansatz berücksichtigt. Abschließend wird der Entwicklungs- und Forschungsbedarf aus bildungswissenschaftlicher Sicht angesprochen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | How can prospective and new teachers be prepared to shape a democratic school and teaching culture and counter anti-democratic confrontations at school? This article examines democratic concepts and practical experiences in schools, to then explore the position and role of “democratic education” in teacher training programs looking at exemplary cases. This is complemented by considerations for the initial and continuing education of teachers that take into account the professionalization of democratic education as an overarching task. Finally, the need for further development and research from an educational science perspective is addressed. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2025 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 25.07.2025 |
Citation | Beutel, Silvia-Iris; Geweke, Michaele; Ruberg, Christiane; Spankeren, Lutz van: Demokratie in Schule und Lehrer*innenbildung - In: Die Deutsche Schule 117 (2025) 1/2, S. 103-111 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-337044 - DOI: 10.25656/01:33704; 10.31244/dds.2025.02.10 |