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Original Title
Zwischen Gott, Wir, Ich und Du. Inklusiv-religionspädagogische Beziehungen. Eine relationale und machtsensible Reflexion
Parallel titleBetween God, We, I and You. Inclusive religious educational relationships. A relational and power-sensitive reflection
Author
SourceTheo-Web : Zeitschrift für Religionspädagogik 24 (2025) 1, S. 204-219 ZDB
Document  (604 KB)
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Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1863-0502; 18630502
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Artikel diskutiert das Zwischen (in-between) in inklusiven Beziehungen. Charakteristika des Zwischen werden philosophisch, theologisch und (religions-)pädagogisch herausgearbeitet. Das Zwischen beschreibt einerseits ein allumfassendes Ich-Du-Verhältnis von Gott, Mensch, Welt und steht andererseits im Bezugsgewebe des Menschlichen wie im Unverfügbaren. In Rückgriff auf orthodoxe Theologie wird die Unterscheidung von in-between und in-both, in wechselseitiger Abhängigkeit, deutlich. Hierbei gilt es die religiösen Ausdrucksweisen im Zwischen machtsensibel zu reflektieren. Religionsdidaktisch werden beziehungsorientierte, konfessionell-kooperative und macht(-deutungs-)sensible Ansätze aufgegriffen. Abschließend werden die Elemente des dritten Raums, des heterogenen Kontexts und der Machtsensibilität in das Elementarisierungsmodell einbezogen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article discusses the in-between in inclusive relationships. Characteristics of the in-between are worked out philosophically, theologically and (religious) pedagogically. On the one hand, the in-between describes an all-encompassing I-Thou relationship between God, man and the world; on the other hand, it is part of the fabric of the human and the inaccessible. With recourse to Orthodox theology, the distinction between the in-between and the in-both becomes clear in their interdependence. Here it is important to reflect on religious expressions in-between in a power-sensitive way. In terms of religious didactics, relationship-oriented, denominational-cooperative and power-sensitive approaches are taken up. Finally, the elements of third space, heterogeneous context and power sensitivity are integrated into the model of elementarization. (DIPF/Orig.)
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Date of publication11.11.2025
CitationMunzer, Carlos: Zwischen Gott, Wir, Ich und Du. Inklusiv-religionspädagogische Beziehungen. Eine relationale und machtsensible Reflexion - In: Theo-Web : Zeitschrift für Religionspädagogik 24 (2025) 1, S. 204-219 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-343210 - DOI: 10.25656/01:34321; 10.58069/theow.2025.1.50
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