details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-343625
DOI: 10.25656/01:34362; 10.2440/003-0037
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-343625
DOI: 10.25656/01:34362; 10.2440/003-0037
| Original Title |
Psychometrische Eigenschaften des Emotionalen Kompetenz Fragebogens (EKF) bei Lernenden der Altersstufe 10-13 Jahren |
|---|---|
| Parallel title | Psychometric properties of the Emotional Competence Questionnaire (EKF) for pupils aged 10-13 years |
| Authors |
Ferreira González, Laura |
| Source | Empirische Sonderpädagogik 17 (2025) 1, S. 3-18 |
| Document | full text (1.190 KB) |
| License of the document |
|
| Keywords (German) | Sonderpädagogik; Empirische Untersuchung; Emotion; Kompetenz; Emotionsforschung; Messung; Fragebogen; Bewertung; Validität; Psychometrie; Teenager |
| sub-discipline | Empirical Educational Research Educational Psychology |
| Document type | Article (journal) |
| ISSN | 1869-4845; 1869-4934; 18694845; 18694934 |
| Language | German |
| Year of creation | 2025 |
| review status | Peer-Reviewed |
| Abstract (German): | Der Aufbau emotionaler Kompetenz stellt eine der zentralen Entwicklungsaufgaben des Kindes- und Jugendalters dar. Für den deutschsprachigen Raum liegen zurzeit keine Instrumente vor, welche die emotionale Kompetenz in der Altersgruppe von 10 bis 13 Jahren in ihrer Gänze standardisiert beurteilen. Der Beitrag geht der Frage nach, ob der Emotionale Kompetenz Fragebogen (EKF; Rindermann, 2009), welcher bisher für die Altersgruppe der 14- bis 72-Jährigen vorliegt, diese Lücke schließen kann. Hierfür wird die sechsfaktorielle Struktur des EKF (Selbstauskunft) in einer Stichprobe von 499 Lernenden untersucht und anschließend eine Kurzversion vorgeschlagen. Die Kurzversion weist eine gute Modellpassung auf und ist durch den Umfang von 30 Items für den Praxiseinsatz geeignet. (DIPF/Orig.) |
| Abstract (English): | The development of emotional competence is one of the central challenges during childhood and adolescence. Currently, no instruments are available in the German-speaking area for a standardized assessment of emotional competence in the age group of 10 to 13 years. This article examines whether the Emotionale Kompetenz Fragebogen (EKF; Rindermann, 2009), available for the age group of 14 to 72 years, can fill this gap. For this purpose, the six-factor structure of the EKF (self-report) is examined in a sample of 499 students, and a short version is subsequently proposed. The short version shows a good model fit and, with its 30 items, is suitable for practical use. (DIPF/Orig.) |
| other articles of this journal | Empirische Sonderpädagogik Jahr: 2025 |
| Statistics | |
| Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
| Date of publication | 18.11.2025 |
| Citation | Ferreira González, Laura; Sticca, Fabio; Hennemann, Thomas; Schlüter, Kirsten; Hövel, Dennis: Psychometrische Eigenschaften des Emotionalen Kompetenz Fragebogens (EKF) bei Lernenden der Altersstufe 10-13 Jahren - In: Empirische Sonderpädagogik 17 (2025) 1, S. 3-18 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-343625 - DOI: 10.25656/01:34362; 10.2440/003-0037 |