details
Title |
Subjektperspektiven in neueren Lernbegriffen |
---|---|
Author | Ludwig, Joachim |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 45 (1999) 5, S. 667-682 |
Document | full text (1.420 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungstheorie; Pädagogik; Begriff; Lernen; Lerntheorie; Didaktik; Lehren; Erwachsenenbildung; Praxisbezug; Theorie; Lernbegriff; Subjektivität; Subjekt <Phil>; Holzkamp, Klaus |
sub-discipline | General Educational Science Adult Education / Further Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1999 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Im Anschluß an die aktuelle didaktische Diskussion eines konstruktivistischen Lernbegriffs und die damit verbundene Perspektive auf das Subjekt wird der Anspruch geprüft, ob diese Perspektive den pädagogischen Vermittlungsstandpunkt begrenzen kann. Alternativ zum konstruktivistischen Lernbegriff wird die subjektwissenschaftliche Lerntheorie von Klaus Holzkamp vorgestellt, die Lernen als begründetes und interessengeleitetes Handeln im gesellschaftlichen Kontext versteht. Damit werden zentrale Leistungen für die Begrenzung einer Instruktionsdidaktik auf der Ebene pädagogischer Theoriebildung und praktischer Bildungsarbeit erbracht. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The current didactic discussion of a constructivist consideration of learning is examined for its capacity to limit the position of educational instruction by a new perspective on the subject. As alternative the learning theory of Holzkamp is offered, which understands learning as substantiated and interested subjective activity in thecontextof society. This theory is limiting the position of instruction very efficiently on a theoretical and a practical level. (DIOF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1999 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 28.11.2012 |
Citation | Ludwig, Joachim: Subjektperspektiven in neueren Lernbegriffen - In: Zeitschrift für Pädagogik 45 (1999) 5, S. 667-682 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-59697 - DOI: 10.25656/01:5969 |